Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norsk kultur er truet, mener Steinar Lem

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-09, 22:45   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk kultur er truet, mener Steinar Lem

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg mener at en kultur er summen av de menneskene som bor og har bodd i ett samfunn.
En kultur er for meg levende, og i konstant forandring.
Vi bør hente inn erfaringer og kunskap fra kulturen i gamle dager, og bruke den i dag.
Men det å bruke "vern av norsk kultur" som et middel for å forsvare rasisme, det fungerer ikke for meg.
Vi kan velge å tviholde på gamle dager, og "kulturen" vår, og egentlig da drepe vår egen kultur, og klamre oss til liket av den, og minnene.
Eller, vi kan fortsette å leve ut vår kultur, la den forandre seg, la den leve, og godta at verden er i forandring, kulturer er i forandring, og kulturen lever, FORDI den får innput, FORDI den forandres.

Men er det ikke litt det Lem er skeptisk til, uten å ville være rasist? At man skal akseptere allslags input i den etablerte kulturen (som jeg fortsatt tror han mener er humanistiske verdier)?

Personlig er jeg absolutt skeptisk til verdien av det kulturelle input man kan få fra mullah-mørkemenn som helst vil holde kvinner på kjøkkenet, homoer i fengsel og unger på koranskolen. Uten at jeg på noen måte verken mener alle innvandrere eller alle muslimer sprer den tankegangen og uten at jeg på noen måte vil avfinne meg med betegnelsen rasist.

Jeg oppfatter det som at Lem etterlyser nettopp den mer nyanserte debatten om innvandring. Den som befinner seg i sjiktet mellom FrPs "send dem hjem, kriminelle arbeidsløse slampene de er" og venstresidens tidvis ekstreme kulturrelativisme.

Selvsagt er kulturen i konstant endring, her som alle andre steder, ganske uavhengig av om vi importerer mennesker i fleng eller stenger porten og kaster nøkkelen. Men vi har gjennom innvandrings- og integreringspolitikk en mulighet til å påvirke hvilken input vi ønsker. Debatten må vel bli om hvordan man vil bruke den makten?

shute er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.