|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pedo-kunstJeg synes en ting burde holdes hellig. Barnet. Selv et bilde som er uskyldig opprinnelig kan bli grotesk hvis den fremsettes i feil kontekst. Barn burde vernes mot å misbrukes, også i en slik sammenheng. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Pedo-kunst
Selv om dette feks fører til at den organisajonen som er nevt i artikkelen blir utslettet? Hva med å vise bilder av svarte som er henrettet av Ku Klux Klan, burde det også la være å vises fordi den som er død ikke bør brukes i utstillingsøyemed? Hva med barn som sulter i hjel? Palestinske barn som er sønderskutte?
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Kunst er etter min mening det som eksisterer i møtet mellom kunsten og den som opplever den. Det som jeg opplever som kunst trenger ikke å være det samme som du opplever som kunst. Man trenger heller ikke å få vekket spesielle følelser av kunst og heller ikke en intelektuell overbevisning.
|
|
|
#6 |
|
Ikke altetende
Om organisasjonen skulle bli utslettet så hurra for det. Men jeg tror en god kunstner kunne fått frem budskapet uten å fremvise disse barna slik. Dette er virkelige barn ikke animasjoner eller malerier. (men det er vel det som er så velsignet provoserende) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Pedo-kunstJeg har aldri likt denne kunstneren, men er ikke det minste overasket. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Men om en slik debatt kan føre til nye regler- til nytt fokus og dermed hjelpe noen som allerede er fanget i dette som pr i dag er skjult og hemmeligholdt- hva da?
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Det er jeg helt grunnleggende uenig i. Hvordan kan kunsten drive samfunnet fremover hvis den bare skal gjøre noe innen lovlighetens grenser? Skal det være opp til sittende regjering å bestemme hva som er kunst eller ikke? Jeg er selvfølgelig enig i at dette er motbydelig og uetisk, men andre har grenser som er strengere enn mine, f. eks. Krf - skal de få diktere hva som er kunst?
Sist redigert av Tallulah : 15-04-09 kl 14:02. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Live and let live
|
Hvorfor skal kunsten drive samfunnet fremover? Jeg kan ikke helt se for meg hvordan det å gjøre ulovlige ting og ikke bli straffet for det skal drive samfunnet fremover på noe vis. I mine øyne er det et stort skritt i gal retning, og et symbol på forfall av samfunnet.
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Kunst og kultur har til alle tider vært sterke drivkrefter i samfunnsutvikling, så jeg blir ganske sjokkert over at du mener det tyder på forfall. Jeg vil si tvert imot, selv om enkelte kunstuttrykk er langt over mine grenser.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
For det er det kunsten har gjort i all tid. Kunst er ikke bare dekor, det kan også være samfunnskritikk og ment å utfordre det etablerte. Så du mener at å bryte lover er tegn på forfall, uansett loven? Er det forfall at jenter i Afghanistan bryter Talibans lover?
|
|
|
#14 |
|
Ikke altetende
Ja, for Taliban og de verdiene de står for så er det tegn på forfall. |
|
|