Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-09, 03:16   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er Nikon d70 bra nok for mine vakreste?

Har hatt D70 i vel 4-5 år nå og har vært strålende fornøyd. 18-70-linsa overgår det meste av det som i dag ellers leveres som standard kit-objektiv på rimeligere speilreflekser.

Solid har det også vært. Er i utgangspunktet et jobbkamera for min del, og det kameraet har blitt frakta rundt utrolig mye uten spesiell beskyttelse annet enn å ligge i ryggsekken o.l. (blant annet ofte mellom hjem og jobb). Har vel til nå tatt ca. 50 000 bilder med det. Sliter litt med forstyrrelser i bilder når jeg bruker 1/6400 eller raskere lukkertid kombinert med høy blender. Er vist et problem på tidlige utgaver av kameraet, eller så begynner lukkeren å bli sliten, men har ikke direkte gitt praktiske problemer - sjeldent jeg trenger så rask lukkertid.

Bruker en SB600 og en SB80 som tillegg til det. Greit med to blitser i en del sammenhenger.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 13:47   #2
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Sliter litt med forstyrrelser i bilder når jeg bruker 1/6400 eller raskere lukkertid kombinert med høy blender. Er vist et problem på tidlige utgaver av kameraet, eller så begynner lukkeren å bli sliten, men har ikke direkte gitt praktiske problemer - sjeldent jeg trenger så rask lukkertid.

Har du oppdatert softwaren? Jeg opplevde i hvert fall en forbedring etter at jeg oppdaterte.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 13:52   #3
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er også fornøyd med vårt d70, det er solid og har fått seg noen smeller her og der. Og batteritiden er jo fantastisk. Lader det utrolig sjelden egentlig.

Har bestemt meg for å kjøpe en ekstern blits, og lurer på om jeg skal ha nikon sb600, sb800 eller sb900. Hm.

Gammel 12-04-09, 13:59   #4
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Lurer på om det må bli SB 800 jeg, så har jeg muligheter i store rom innendørs også. Hm.

Gammel 12-04-09, 17:14   #5
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Fant ut at 800 var ute av produksjon og vanskelig å få tak i, så nå er 900 bestilt. Det var de 3800 kr..

Gammel 25-04-09, 11:46   #6
Molokai
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
Molokai har et hav av muligheter foran seg
Standard

Da har du en KNALL blitz. Jeg vil nå anbefale deg å bruke litt tid på www.strobist.com - les gjennom Lighting 101 og mange av On Assignment artiklene.

I tillegg kan du vurdere å bruke noe av det gjenstende på litt rimelig utstyr så du kan få behagelig blitzlys - som noen andre har nevnt: lstativ til blitzen, reflektor osv..

www.fotopia.no har relativt rimelig utstyr - der fikk jeg tak i det jeg trengte, inklusive radiobasert fjernstyring til blitzen (noe du kanskje vil vente med ettersom du har noe fjernstyringsmuligheter i kameraet ditt).
Men for 1500 fikk jeg tak i det jeg trengte der for å sette opp én blitz på stativ og et par til løst om jeg har noen flere blitzer tilgjengelig.

Molokai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 10:24   #7
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Fant ut at 800 var ute av produksjon og vanskelig å få tak i, så nå er 900 bestilt. Det var de 3800 kr..

Men jeg tror du har gjort et veldig godt valg.
Jeg har en sigmablitz til mitt D80 og den har vært gjennom endel, og jeg har funnet ut at jeg må ha nikonblitz neste gang jeg skal oppgradere her. Det er et dårlig tegn når det ryker av blitzen etter avfyring tror jeg

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 10:29   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh sånn blitz ønsker jeg også meg. Du blir sikkert fornøyd. Jeg har en sigmablitz som går sånn delvis sammen med kameraet.

Anbefaler forresten boken "understanding exposure" av Brian Peterson.

Gammel 19-06-09, 10:30   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Hehe, det høres ikke bra ut. Trodde vel egentlig at sigma også skulle være et greit merke sånn generelt sett, men jeg vet ikke om spesifikke blitser til å si noe egentlig. Er veldig fornøyd med min blits hvertfall, den dekker absolutt mine behov og jeg får lyse fine myke ansikter på bildene mine. Har nettopp bestilt de bøkene glitter henviser til også! Nå manger jeg bare makro-objektiv.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.