Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ved hvilken alder bør man være rettslig voksen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-09, 22:07   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ved hvilken alder bør være rettslig voksen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Så du mener altså at når man er gammel nok til å skjønne at man ikke skal stjele, voldta eller drepe, er man automatisk også gammel nok til å være med å styre et land?

Til det kan jeg si at seksåringen min i flere år har visst veldig godt hva det vil si å stjele og at det er noe man absolutt ikke gjør. Det er kanskje på tide å gi henne stemmerett ved kommunevalget?

"Så du mener altså ..." at seksåringen din burde kunne stilles for retten om hun likevel stjeler?

Dersom man har tilstrekkelig konsekvensforståelse og modenhet til å kunne fullt ut forstå rett og galt og konsekvenser av sine handlinger, så ja - da synes jeg også man kan få være med og styre et land.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 22:14   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Dersom man har tilstrekkelig konsekvensforståelse og modenhet til å kunne fullt ut forstå rett og galt og konsekvenser av sine handlinger, så ja - da synes jeg også man kan få være med og styre et land.

Det du argumenterer for her er jo ikke å heve den kriminelle lavalder. Du argumenterer for å senke stemmerettsalderen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 22:18   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ved hvilken alder bør man være rettslig voksen?

En 11 åring er det iallefall ikke. Kanskje foreldrene bør stilles mer ansvarlig?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 22:31   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det du argumenterer for her er jo ikke å heve den kriminelle lavalder. Du argumenterer for å senke stemmerettsalderen.

Det kan du godt si. Som jeg nevnte i et annet svar her: "Det ville selvsagt være mer naturlig å senke stemmerettsalderen enn å heve den kriminelle lavalder, men jeg mener de to bør samsvare."

Jeg synes prinsippet om at de to bør samsvare er essensielt.

Og ja, jeg er helt enig med Skilpadda i at en gradvis overgang fra uansvarlig barn til juridisk ansvarlig voksen er en bra ting. Men spørsmålet var jo ved hvilken alder man burde være rettslig voksen, og det høres for meg ut som et temmelig absolutt fenomen. Den dagen man er å anse som fullt ut voksen i rettslig forstand, som den stakkars guttungen i USA ligger an til, bør man også ha en voksens rettigheter i forhold til å påvirke lovene man skal dømmes etter.

I Norge har man vel en viss gradvis overgang, selv om man sier at den kriminelle lavalder er femten. Det er ytterst få femtenåringer som ikke får redusert straffen/spesielle soningsforhold nettopp pga sin lave alder. Det kan jo dermed diskuteres hvorvidt de er "rettslig voksne" i praksis. I USA er man derimot i deep shit om man dømmes "som voksen."

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.