Sv: Tenåring døde på sykehuset grunnet sen behandling
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg er klar over det, men turnusleger har ofte bedre klinisk skjønn enn hva sykepleiere som har jobbet flere år har. Jeg har ofte stusset over det og skjønner egentlig ikke hvorfor det er sånn. Men sånn er det, som bakvakt opplever jeg at turnusleger er mye mer presis enn sykepleierne i akuttmottaket.
Min erfaring er vel at sykepleiere i akuttmottak ofte er tilbakelente og trygge, men at turnuslegene er litt stressa og redde for å gjøre feil.
Jeg har flere ganger opplevd at noen sykepleiere har vært raske med å dømme en kjent alkoholiker som bare full, eller rusmisbrukere som bare ute etter smertestillende,
når de faktisk har hatt hjerneblødning eller skallebrudd eller har vært reelt suicidale.
(og jeg har brukt hele netter på å krangle med sykepleiere og røntgenleger og halve politistyrken for å få holde pasienten på sykehuset - i ettertid utrolig glad for at jeg som grønn og uerfaren ikke lot meg presse av erfarne og flinke fagfolk. Jeg hadde sannsynligvis blitt stående som ansvarlig til slutt)