Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)
Jeg leste en del om dette emnet for en del år tilbake, da jeg hadde en misstanke om at noen jeg kjente kunne ha dette syndromet. Det som gjør det så vanskelig å oppdage er jo at de som lider av dette fremstår som veldig oppegående mennesker som elsker barna sine over alt på jord. De har et strøkent hjem, barna er alltid velstelte, og personen selv er utrolig sympatisk.
Vedkommende som jeg kjente hadde barn som var inn og ut av sykehus hele tiden, og jeg husker at jeg var så imponert over henne som taklet det hele så bra. Det var først når hun gikk fra mannen og at barna aldri var syke når de var hos faren at jeg begynte å lure. Vi prøvde å hjelpe, og familien hennes prøvde å få hjelp fra helsevesenet, men det var jammen ikke lett.
Det hele fikk dessverre et tragisk utfall, og jeg er overbevist om at dersom helsevesenet hadde hatt retningslinjer for slike saker så kunne det ha endt annerledes.