Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har sommertid og vintertid gått ut på dato?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er sommertid og vintertid gått ut på dato?
Den ordningen vi har i dag er ok. 38 34,86%
Ønsker en ny ordning hvor klokka ikke må stilles. 43 39,45%
Beholde sommertid 22 20,18%
Beholde vintertid 9 8,26%
Vet ikke/dustepoll/annet 8 7,34%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-09, 10:27   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har sommertid og vintertid gått ut på dato?

Vi har GMT+1 om vinteren, og CET hele tiden, sidene hele Europa stiller klokken. Kanskje med unntak av UK?

Er det ikke slik at tidssonen er satt til at solen er nøyaktig i sør klokken 1200 midt i sonen? Da blir det veldig rart å stille den til noe annet hele året. Og vil dere virkelig stå opp klokken 5 i stedet for 6 midt på vinteren? Da er det jo mørkt i mange, mange timer til.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 10:28   #42
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Kjipt å jobbe natt den natten man snur klokka tilbake. Trodde aldri natten skulle ta slutt.

hehe... da skulle en hatt hvilende nattevakt som vi har, får en times lenger søvn (håpentligvis da, og en ikke blir vekt for noe...)

Gammel 22-03-09, 10:31   #43
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så forvirret at jeg ikke klarer å lese tråden engang.
Men det har aldri falt meg inn at dette er noe oppkonstruerte greier og at det dermed finnes et alternativ. Så jeg stemte vet ikke.

Gammel 22-03-09, 11:14   #44
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Og vil dere virkelig stå opp klokken 5 i stedet for 6 midt på vinteren? Da er det jo mørkt i mange, mange timer til.

Oh no!!!

Gammel 22-03-09, 11:23   #45
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil ha normaltid, dvs vintertid, hele året. Er det fint vær om sommeren, så er kvelden lys og nydelig uten den tilbakestillingen av klokken. Den timen utgjør ikke så mye at jeg syns det er verdt å forvirre den indre klokken min, som går på normaltid hele året.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 12:33   #46
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er aldeles strålende slik det er nå.
Det er mørkt nok om vinteren med vintertid, om vi ikke skal ha sommertid i tillegg.

Gammel 22-03-09, 12:40   #47
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pippimamma sa det! :går i tog for vintertid hele året:

Gammel 22-03-09, 13:28   #48
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg liker godt den ordningen vi har. Om vi mister en time mot sommertid så er det helt nydelig når vi får en time ekstra mot vintertid.

Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 15:23   #49
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Jeg vet alltid hvilken vei jeg skal stille klokken, men har gitt opp å tenke på hva klokken "egentlig" er og på om det blir lysere eller mørkere om morgenen....

Gammel 22-03-09, 17:56   #50
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Når skal vi stille egentlig ?
*blir stess av tanken, går tl jobb 6.40*

Gammel 22-03-09, 18:18   #51
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hmm, dette er et tema jeg aldri har tatt stilling til fordi "det alltid bare har vært slik". Nå må jeg jo plutselig sette meg ned å fundere på hva jeg egentlig mener om dette. Jeg ser jo den med at døgnrytmen til barna blir noe forstyrret ved å skru klokka frem og tilbake så sånn sett burde man hatt samme tid året rundt. Men om det skulle være sommer- eller vintertid?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 18:20   #52
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av DollyDuck, her.

Jeg vet alltid hvilken vei jeg skal stille klokken, men har gitt opp å tenke på hva klokken "egentlig" er og på om det blir lysere eller mørkere om morgenen....

Ja, det er like forvirrende hver gang. En god huskeregel for frem eller tilbake er jo at klokka alltid skal stilles mot sommeren, men noen god huskeregel for lysere eller mørkere?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:26   #53
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har GMT+1 om vinteren, og CET hele tiden, sidene hele Europa stiller klokken. Kanskje med unntak av UK?

Er det ikke slik at tidssonen er satt til at solen er nøyaktig i sør klokken 1200 midt i sonen? Da blir det veldig rart å stille den til noe annet hele året. Og vil dere virkelig stå opp klokken 5 i stedet for 6 midt på vinteren? Da er det jo mørkt i mange, mange timer til.

Jeg ser logikken din, men ja, jeg er villig til mørkere morgener hele vinteren i bytte mot lysere ettermiddager. Jeg står aldri opp 6 uansett, den er 7, og selv om det reellt vil være klokka 6 da, så vil det jo ikke føles sånn fpr kroppen, den vennes jo til det, på samme måte som når vi reiser over flere tidssoner. Jeg er uansett på jobb vintermorgener, og det må gjerne være mørkt til både 9 og 10 for min del hvis jeg kan få litt lys når jeg kommer hjem fra jobb. Det er deprimerende å gå hjem fra jobb i mørket.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:28   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg vil ha normaltid, dvs vintertid, hele året. Er det fint vær om sommeren, så er kvelden lys og nydelig uten den tilbakestillingen av klokken. Den timen utgjør ikke så mye at jeg syns det er verdt å forvirre den indre klokken min, som går på normaltid hele året.

Men det vil jo endre seg. Hva gjør du når du reiser da?

Gammel 22-03-09, 20:29   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ser logikken din, men ja, jeg er villig til mørkere morgener hele vinteren i bytte mot lysere ettermiddager. Jeg står aldri opp 6 uansett, den er 7, og selv om det reellt vil være klokka 6 da, så vil det jo ikke føles sånn fpr kroppen, den vennes jo til det, på samme måte som når vi reiser over flere tidssoner. Jeg er uansett på jobb vintermorgener, og det må gjerne være mørkt til både 9 og 10 for min del hvis jeg kan få litt lys når jeg kommer hjem fra jobb. Det er deprimerende å gå hjem fra jobb i mørket.

Men det er jo FEIL!

:there are RULES! Rules are FUN!:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:31   #56
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes det er greit sånn det er, veldig deilig med den ekstra timen på høsten, men får å få den må man jo miste en på våren.
Har aldri hatt noe prob med barna pga stilling av klokka, det har gått veldig greit.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:32   #57
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Hæ? Er det ikke andre veien nå? Klokkestillinga gjør jo at man må stå opp en time tidligere, ikke at man får sove en time lenger. Jeg må nå stå opp klokka 6 på hverdager for å rekke alt som skal skje før arbeidstid, etter klokka stilles må jeg opp klokka 5 (etter vintertid).

Vet ikke om jeg skjønte hva du mente, men jeg står på det jeg skrev i det innlegget. Jo, man må opp en time tidligere nå om våren hvis man skal på jobb f.eks. klokka sju en søndag morgen, men klokka "heter" jo da åtte, ikke sju, og det føles mye bedre. Etterhvert vil (iallefall mine) unger våkne til samme tid i tiden framover, men klokka vil da være mer. Og siden det er lettere for meg enn ungene å snu mønsteret, så vil ungene sove en time lenger, hvis du skjønner. Ikke i realiteten, men ifølge klokka. Det føles mye bedre at de våkner sju i helgene i stedet for seks, selv om de har sovet like mange timer.

Gammel 22-03-09, 20:33   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men det er jo FEIL!

:there are RULES! Rules are FUN!:

Ja, det er feil ifølge standardtid, men det ville ha vært akk, så mye bedre! Er det ikke bedre å ha det bra enn å følge reglene?

Gammel 22-03-09, 22:59   #59
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker når jeg får sove en time lengre. Men for å få denne "gaven" en gang i året, må jeg jo lide en gang i året.

Eller vi kunne jo konstant flyttet klokken 1 time tilbake 1 gang i året, men det hadde jo ført til andre problemer.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 09:27   #60
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg liker når jeg får sove en time lengre.

Men får du det, da, når du har barn? Jeg likte også dette før jeg fikk unger. Men unger sover ikke en time lenger. De bare våkner. Og så registrerer man at klokka er 5 i stedet for 6.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.