|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for eller imot ul i uke 12 av svangerskapet? | |||
Jeg er for. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
130 | 84,97% |
Jeg er imot. |
4 | 2,61% |
Usikker. |
19 | 12,42% |
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Passiv
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Selvsagt er jeg for. |
![]() |
![]() |
#83 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?
Jeg tok en ultralyd i uke 11 for å finne avvik. Hadde det vært avvik hadde jeg tatt abort. Det var absolutt ikke en ultralyd "bare for å kikke". Vi skulle ut på en lang reise og jeg ville vite hvordan ting lå an før vi dro.
![]() |
#84 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, jeg skjønner at i mange tilfeller er det reelle grunner til nske om tidlige/fler UL.
![]() |
![]() |
#85 |
intro
|
Jeg har til og med hørt om folk som dikter opp blødninger for å få UL.
![]() |
![]() |
#86 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Men hvorfor kan ikke en evt ny gratis ul i uke 12 erstatte den i uke 18? Er det noe av informasjonen man får i uke 18 som ikke er tilgjengelig i uke 12?
![]() |
#87 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Terminfastsettingen kan ikke gjøre i uke 12, så vidt jeg har fått med meg. Det må gjøres rundt uke 18, fordi da er de fleste foster rimelig like i størrelse. Eller noe.
Og jeg har hørt om folk med blødninger som ikke får UL, bare for å oppdage 2 måneder senere at fosteret har vært dødt hele tiden ...
![]() |
#88 |
Absolut ateist
|
Blant annet for at det er ulike ting som kan sjekkes, som vekst o.l.
![]() |
#89 |
Absolut ateist
|
Egentlig burde terminfastsettingen gjøres enda tidligere enn uke 12. Såvidt jeg vet, så er det aller best å terminfastsette i uke 6-8.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
Det er jeg enig med deg i, og jeg syns to kontroller er en god grense. Jeg syns det er regelrett tåpelig slik det var (og kanskje er fremdeles?), at de som foretok private ultralyder ikke fikk lov til å si i fra om avvik.
![]() |
#92 |
Pauset
|
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg er for. Men det er uansett ekstremt mange "defekter" som ikke oppdages pr ultralyd, så jeg håper det ikke gir folk et falskt inntrykk av at dette blir en form for "garanti" for at barnet er frikst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Curlingkone
|
Er helt enig med deg Sitron.
![]() |
#94 |
Curlingkone
|
Må bare si at om man tar en privat UL og den som utfører undersøkelsen oppdager avvik så har vedkommende ikke lov å drive diagnostikk, men vedkommende sender jo selvfølgelig en henvisning slik at avviket kan bli videre undersøkt snarest.
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
OK, slik dere beskriver det er jeg selvsagt enig i. Men når jeg gikk gravid i '04 husker jeg det var en stor debatt om at hvis man tok privat ultralyd i uke 12 så hadde de ikke lov til å si i fra om de fant avvik, ikke diagnostikk altså, men rett og slett ikke si noen ting, ikke henvise videre heller. Dette var jo selvsagt under Bondevikregjeringen.
![]() |
#96 |
Curlingkone
|
Sier du det?
![]() |
#97 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ja eller nei til ul i uke 12?Jeg tok UL privat i uke 10-12 med alle tre for å bekrefte liv. Vi fortalte nyheten til familien etterpå. Å se etter "feil" av noe slag var aldri et tema. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|