Sv: Om arbeidsmoral og kulturforskjeller
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Jeg tror kanskje dette kommer litt an på hvilken type jobb det er? Om nordmenn er Flinke i mer, eh, fancy jobber kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ser at "på gulvet" hvor det er mye svette og slit at det ikke er de norske som utmerker seg.
Etter å ha lest svarene i tråden kjenner jeg at jeg er enig i dette. Jeg tror det avhenger av bransje.
Nå jobber jeg for meg selv, men jeg har tidligere jobbet som leder. Og fra et leder-ståsted må jeg si at det er påfallende vanskelig å få nordmenn til å gjøre ting de ikke har lyst til. Russere, polakker og til og med svensker er lettere å instruere, mens nordmennene er svært opptatt av sine rettigheter, status og hvilke jobber som slett ikke hører med i deres stilling.
Samtidig er jeg usikker på om jeg syns nordmenn er så veldig selvstendige, egentlig. Har jobbet med en gruppe nordmenn som var alt annet enn selvstendige. De var av det vriene slaget, som verken var selvstendige eller ville ta instruksjon. De var også av det slaget som hadde svært høyt sykefravær, lange pauser, kom seint og gikk tidlig - og disse er nok noe av grunnen til at de øvrige (som nevnt i hovedinnlegget) oppfatter at nordmenn har lav arbeidsmoral.
|