Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 23:34   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Jeg tar både slike sanger og historier som en anledning til å prate om at "sånn var det før, men nå vet vi bedre. "

Gammel 15-03-09, 23:37   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tar både slike sanger og historier som en anledning til å prate om at "sånn var det før, men nå vet vi bedre. "

Storebror elsker å høre historien om "Ja Nøff og Nei Nøff" som pappa leser for ham på hytta. Historien her ender opp med at Nei Nøff får ris på rumpa og må legge seg uten kveldsmat fordi han har vært ulydig.

Min kjære satt omtrent slik etter første gjennomlesing - og så kom det en lang, lang prat om hvordan det var i gamle dager, og at det slett ikke er lov å slå!

Og som sagt - nå er den boka, med påfølgende samtale, fast kost på hyttetur.

Gammel 15-03-09, 23:58   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Eller så skilret hun den hverdagen som var før i tiden.

Jeg syns all denne tolkingen blir litt latterlig jeg.

Bøker (og eventuelt filmer/serier) blir bare enda bedre dersom de tåler å bli tolket, synes nå jeg. Og Astrid Lindgren var en forfatter med større verdi enn "bare å underholde". Man kan selvsagt velge - og det fine er at forfatterskapet og filmatiseringene tåler begge deler: Både å være gjenstand for tolkning eller å fungere som ren underholdning. Men at det å tolke blir omtalt som latterlig synes jeg er latterlig, egentlig.

Det er snakk om hvordan innholdet i filmene oppleves for den enkelte seer, og hvordan forskjellige synsvinkler og kontekster kan gjøre meningen helt anderledes. Det synes hvert fall jeg er spennende og interessant. Så kan du velge om du vil være med på tolkningen eller ikke.

Har selv reagert på Emil til tider og vurdert hvorvidt det er "riktig" at sønnen min skal se på det når han blir større. Har forøvrig funnet ut at dersom han reagerer som fetteren hans har gjort (ved å bli redd for faren til Emil og nekte å se mer), så får vi heller ta det derfra og forklare hva det er som skjer etter beste evne. For Emil er jo ganske koselig også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:08   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Storebror elsker å høre historien om "Ja Nøff og Nei Nøff" som pappa leser for ham på hytta. Historien her ender opp med at Nei Nøff får ris på rumpa og må legge seg uten kveldsmat fordi han har vært ulydig.

Min kjære satt omtrent slik etter første gjennomlesing - og så kom det en lang, lang prat om hvordan det var i gamle dager, og at det slett ikke er lov å slå!

Og som sagt - nå er den boka, med påfølgende samtale, fast kost på hyttetur.

Det verste med den boken er egentlig budskapet om at "når nei-gris ble SNILL, DA ble alle glade i ham, fordi han var grei og hjelpsom!". Det syns jeg er helt skrekkelig.

Julingen er jo bare absurd for våre små, tror jeg. Like merkelig som at dyrene snakker, liksom.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.