Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.
Jeg har også lest tråden, og mener vel kanskje at det siste spørsmålet her kan sammenlignes med å spørre om fanatisk kristendom er "riktig" tolkning av det nye testamente. Det finnes utrolig mange skadelige tolkninger innen kristendommen også Slik er det vel med islam også kan jeg tro?
Nemlig. Vi kan jo sammenligne med denne sjarmerende saken hvor den katolske kirken fordømmer og utestenger en mor til en niåring som fikk abort pga at hun hadde blitt voldtatt av stefaren og kanskje ikke kom til å overleve et svangerskap med tvillinger, samt fordømming og utestenging av legen som tok aborten. Stefaren som voldtok henne er derimot ikke utestengt av kirken.
http://www.globaltv.com/globaltv/sas...tml?id=1370174
Selv om her er det ikke snakk om pisking og slikt så holdningene som kommer frem her like heslige og menneskefiendtlige holdninger som i saken som ble tatt som eksempel rett under her.
Det som jeg kan bli litt oppgitt av er jo at mindre fanatiske religiøse tilhengere av disse religionene alltid påstår at det er de konservative som har misforstått skriften, være seg Bibelen eller Koranen. Og de må de jo få lov til å mene, men tross alt så er de konservative sin mening like representativ for religionen som de mer liberales mening. De liberale har intet monopol på å tolke de hellige skriftene.