Sv: Er det greit at man slår hvis det er første gangen?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
For min del startet det med vold.
Poenget jeg forsøkte å få frem er at volden ikke er et mål. Den er et middel for å nå et måk om kontroll. Oppnår man den kontrollen uten bruk av vold så hender det ofte at volden ikke kommer. For noen trengs det vold for å få kuet partneren.
Poenget var altså at volden ofte opphører når kontrollen er på plass. Fordi den bare har vært et verktøy for å komme dit - og da ikke trengs mer. Det er altså vanlig at den fysiske volden roer seg etterhvert. Og det er der den psykiske runddansen virkelig får fart på seg.
Ja, det er jeg helt enig med deg i. 
Men som regel er det ikke slik at mishandling starter med at man får juling. Så det blir litt feil å spørsmål synes jeg i hovedinnlegget. Og all vold er ikke mishandling - på samme måte som man kan være mishandlet helt uten at man får juling. Jeg synes det er viktig å være tydelig på dette også, fordi at det finnes mennesker som blir mishandlet på grunn av helt andre trussler. For eksempel de som gifter seg med utenlandske kvinner og som kontrollerer dem i form av at det er mennene som har nettverket, kjenner lover og regler og kan språket. Da er ofte kontrollen total uten det minste snev av fysisk vold.