|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Sv: Folks forhold til banning i dag
Jeg er enig med glitter i denne. At banning forklares som et resultat av dårlig ordforråd er nok en av mange etablerte "sannheter" som blir brukt for å forklare noe vi ikke liker. Det er litt i samme gate som at man sier at mobbere har dårlig selvtillit. Det finnes onde mennesker, og det finnes mennesker med et godt arsenal av ord å bruke, men som velger banneord fordi de syntes det var det best egnete ordet der og da. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du er enig i at banning kan være et resultat av dårlig ordforråd? Har man et godt ordforråd, men likevel velger å banne fordi man mener at det "krydrer" språket, synes jeg i det minste man kan bruke andre banneord enn faen og jævlig i annenhver setning. Min definisjon på dårlig ordforråd er å ha et lite variert språk. Om man bruker banneord eller andre ord, spiller forsåvidt ingen rolle for meg så lenge man altså viser at man ikke har spesielt mange ord på reportuaret. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ethvert overforbruk av enkelte ord vitner om et dårlig ordforråd, ikke banning spesielt. Jeg er enig i din definisjon på dårlig ordforråd. Jeg syns heller ikke det er spesielt kult når folk sier faen og jævlig hele tiden, men som sagt, jeg har bare hørt det en gang bli så mye at jeg virkelig reagerte. Det betyr ikke at jeg ikke har reagert på banning i andre situasjoner hvor ordene har blitt mye mindre brukt, men da har det hatt mer med konteksten å gjøre - det har ikke passet seg å banne.
|
|
|
#4 |
|
Peppy!
|
Sv: Folks forhold til banning i dagRine: Det er klassifiseringen jeg reagerer på - hvis du banner har du dårlig ordforråd. Inntørket, snusfornuftig og banalt. Det er ikke slik at jeg mener at banneord er et spennende krydder i språket, for all del. Som jeg skrev tidligere kan det ofte være upassende og vulgært. Men det er ikke slik at banneord er et redskap for de ressurssvake. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|