Sv: Siv Jensen
Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.
Dette syns jeg er veldig intressant og skulle gjerne visst mer om hvordan dere fikk dette til. Kunne du informert meg litt kanskje?
Tja, jeg vet ikke helt hva de gjør spesifikt, men de ansatte er generelt flinke til å snakke med alle foreldrene, spørre om råd, fortelle om ting de tror vi vil finne interessant, ting som er aktuelle for vårt barn osv. De er også flinke til å se hvem som er ressurssterke, og involverer dem mye. Det er mange somaliske barn i barnehagen, og en av mammaene har hatt et lite internseminar for de ansatte, hvor hun har fortalt om landets historier, tradisjoner, områder osv. Hun har også lært bort et par matretter. Siden hun er en ressursterk dame så får de henne til å snakke med de mødrene som er mer sjenerte og ikke så gode i norsk, og hun er også med i FAU.
Så god kommunikasjon, åpenhet, interesse, vilje til å tilpasse seg og litt vennlige krav tror jeg er en god kombinasjon som fungerer. Ikke bare på de somaliske foreldrene, men på foreldregruppa som helhet. Vi norske foreldre vet ikke alltid så mye om hvordan systemet fungerer vi heller, når vi kommer i barnehagen med vårt første barn.
Rine: Jeg syns måten frp fremhever vestlig/norsk tradisjon, kultur og verdier som problematisk. Kultur, tradisjon og verdier er ikke statisk, de endrer seg hele tiden, det er en del av globaliseringen. Jeg syns det er problematisk at de setter merkelappen "vestlig" eller "norsk" på alt de mener fungerer, og ting de ikke liker er "ikke-vestlig". Historisk sett er det ofte også fullstendig feil.
Sist redigert av Tallulah : 24-02-09 kl 15:30.
|