Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?
Jeg skjønner godt at mange føler at det tradisjonelle er det mest "naturlige" og det som "passer best for dem". Det er jo det vi er vant til fra vår oppvekst og fra folk rundt oss. Jeg har for eksempel vokst opp med en far med sertifikat og en mor uten.
Som jeg sa så kjenner jeg mannen min og meg selv godt nok til at jeg tror at dersom vi begge hadde hatt sertifikat samtidig så ville han ha kjørt mest og vi ville begge ha syntes at det var naturlig. Fordi han er mye mer selvsikker enn meg. Det har selvfølgelig veldig mye med kjønn og sosialisering å gjøre. Og vi har klart å arbeide med det akkurat på det området nettopp fordi det bare er meg som kjører. Og jeg er glad for at mine døtre ser det som naturlig at det er en kvinne som kjører.
Som sagt, jeg forstår godt at det føles naturlig. Jeg synes likevel at man av og til kan sette spørsmålstegn ved hvorfor ting føles naturlig. Og jeg synes at det er spesielt stor grunn til å sette spørsmålstegn når det er det tradisjonelle som føles mest naturlig. I hvor stor grad er våre personlige preferanser styrt av vår sosialisering og når er det et poeng å prøve å snu det bevisst?
|