Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 23:42   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

At muslimske kvinner er forskjellige, dvs noen setter frihet høyt og går uten hijab, andre setter tro høyt og ønsker å la seg begrenses? Eller er jeg helt på bærtur?

Og noen setter troen så høyt at de føler en frihet i å bære hijab.

Kvinner som er muslimer er akkurat like forskjellige, eller like, som kvinner som er kristne, buddhister, sikher, hinduer, agnostikere, ateister og hva nå kvinner kan velge å være.

Gammel 19-02-09, 23:45   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kvinner som er muslimer er akkurat like forskjellige, eller like, som kvinner som er kristne, buddhister, sikher, hinduer, agnostikere, ateister og hva nå kvinner kan velge å være.

A-ha
Selvfølgelig er alle forskjellige. Jeg f.eks. føler det som et gode å kunne tie i forsamlinger. Unntatt på nett, da.
Men jeg er fortsatt enig i Zoe's setning og synes at det er litt velmange kvinner og småbarn som setter troen litt vel høyt; til at jeg ikke tror det ikke er noe press.

Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 23:56.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 23:54   #3
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det forutsetter at det å bære hijab er en religiøs forpliktelse, noe som i fht de religiøse skriftene ikke kommer frem. Men religiøse ledere har tolket det dit og bakgrunnene for det er i det hele tatt suspekte.
Jeg er redd, hijab er nok et mannlig påfunn for å kontrollere kvinner, under påskudd av religion, mens det egentlig er kontrollbehov, makt og politikk som ligger til grunn.
Jeg tror ikke at kvinner som synes det er ok med hijab automatisk følger denne tankerekken, på samme måte som jeg ikke tror at kvinner som opererer silikoninnlegg vil følge tankerekken om at det er et resultat av kvinneundertrykkelse..

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.