Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Kan man stole på at noen som ikke kan ta av seg symbolene sine på utsiden engang kan opptre uavhengig av dem når jobben krever det? Kan man forlange at folk som ser slike symboler på en uniform skal ha tillit til at mennesket på innsiden bare er statens tjener? Er de praktiske gevinstene ved rekruttering, inkludering og rollemodeller så store at man bør se bort fra prinsipielle innvendinger?
Ja, jeg tror man kan stole på at politiet gjør jobben sin uavhengig av religiøs overbevisning og om man viser sin overbevisning for gud og hvermansen. Og ja, jeg synes også man kan forlange at folk skal ha tillit til at politiet kun jobber for staten uavhengig om de bærer religiøse symboler eller ikke. Jeg synes allikevel problemstillingen er snudd på hodet. Hvorfor er det viktig å vise sin religiøse overbevisning når man skal utføre en jobb hvor det er viktig å fremstå som nøytral?
Jeg synes hele hijab-saken er latterlig oppkonstruert. Kravet om å bære hijab i politiet synes å være noe nær ikke-eksisterende. Hadde det vært horder av kvinnelige muslimer som hadde stått bak kravet, kunne en diskusjon vært interessant, men når de som snakker varmest om hijab er venstreintellektuelle og konservative muslimer, mister kravet mye av sin legitimitet. Ut i fra hva som har kommet frem i dag om at Storbergets rådgivere har pushet frem denne saken, virker dette som nok et symbolvedtak fra den rødgrønne regjeringen. Og som Sp valgte de åpenbart feil sak. Hvis man ønsker flere innvandrere, og ikke minst kvinnelige innvandrere inn i politiet, får man kvotere dem inn på politiskolen.
|