Sv: Hvorfor i all verden har du ikke flyskrekk?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg tror det er forholdene i flyet jeg er redd for. Hunden kan man beskytte seg mot ved å vifte den bort, regelrett sloss, beskytte fjes og hals osv. I bilen kan jeg foreta meg småjusteringer for å sikre meg mer på veien. Jeg holder god avstand til bilen foran, har på sikkerhetssele, avpasser farten etter forholdene og passer på at jeg er våken, edru og har oppmerksomheten rettet mot trafikken. Alvorlig sykdom er muligens også en av de tingene jeg frykter, for der føler jeg meg like hjelpesløs som i flyet. Fratatt kontroll og uten bakkekontakt.
Det høres for meg ut som om du har en noe irrasjonell redsel som sikkert henger mye sammen med den "tap av kontroll"-følelsen - mange med flyskrekk sier også at det er beslektet med klaustrofobi. Man kan tilsynelatende rasjonalisere frykten, på den måten du gjør, med å komme med mange argumenter for og eksempler på at det er farlig å fly. Og det er det jo til en viss grad, men den resulterende frykten er mye sterkere enn de rasjonelle grunnene egentlig skulle tilsi. Hadde det vært bare rent rasjonelle grunner (saklig risikoanalyse, liksom) som avgjorde hvor redd du var i ulike situasjoner, ville du ikke vært så mye reddere for å fly enn for å kjøre bil. (Og det at du selv har noe mer kontroll i den ene situasjonen er jo faktisk ikke noen garanti for at situasjonen blir tryggere - det bare føles sånn, og det er en irrasjonell grunn.)