Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det er ikke så mange generasjoner siden det ville være helt utenkelig for voksne norske kvinner å gå barhodet ute blant folk. De færreste tenkte nok på dette som et religiøst påbud, selv om man nok fint kan finne bibelsk belegg for skikken - det var bare sånn det var, det var en del av kulturen. Jeg tenker jo også at det for meg virker gammeldags og unødvendig å insistere på å dekke til hodet eller håret sitt, men jeg synes jo ikke min oppfatning av skikken er så skrekkelig relevant for noe som helst, egentlig.
Nå var det jo svært uvanlig å se hijab hos muslimske innvandrere i vestlige land før sent 90-tall, og så en eksplosjon etter 11/9/2001. Mange unge kvinner fant da aktivt frem et plagg som hverken de eller deres mødre noensinne hadde brukt. I Bosnia var plagget overhodet ikke brukt for 15 år siden. Nå er det svært, svært utbredt.
Så dette er mer et aktivt valg enn "kultur" (hvis man med det mener "tradisjon" eller noe i den retning).