|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Politi med hijab?
Jah, er vi ikke snille som lar andre enn hvite søke? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Enig med Skremmern, integreringen må gå begge veier. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Bakgrunnen for at denne saken har kommet opp i det hele tatt synes jeg strengt tatt ikke er interessant, om det skyldes en forespørsel fra en potensiell søker, en byråkrat som har lite å gjøre eller det kommer av påtrykk fra minoritetsgrupper.
Når det gjelder dette med tilpasning, kan jeg ikke akkurat fremlegge "beviser" i den forstand du søker. Min oppfatning og det jeg har lært og hørt om Islam, er at de følger et levesett som er ganske ufravikelig. Vår kultur er mer fleksibel og valgene flere, og på den måten ender vi opp med å gi mer enn vi tar. Det at en kvinne må bruke hijab, også når hun er på jobb i politiet, forteller oss at hun muligens er en konservativ muslim og at det derfor kan bli vanskelig for henne å utføre enkelte tjenestehandlinger som er underlagt politiet.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Ok, der syns jeg du egentlig beviste litt av poenget mitt, tidligere snakket du om "minoriteter", men du snakker egentlig bare om muslimer, og tydeligvis bare de mest konservative?
|
|
|
#8 |
|
Deltidsmamma
|
Da er det jo enda dummere å endre uniformsreglementet, eller? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Hvilke holdepunkter har du får å hevde dette? Hva med at muslimske menn i Norge tar større del i omsorgen for barn, enn de ville ha gjort i opprinnelseslandet? At de kan trille barnevogn offentlig? (Ikke alle norske menn som kan det heller, tydeligvis). At stadig flere med innvandrerbakgrunn tar høyere utdanning? Bare for å nevne noe. Ja, det ligger i begrepet integrering at det er en gjensidig tilpasning. Det er ikke det samme som at man skal oppgi deler av sin kultur for å bli mer norsk. (Hvorvidt man har grunn til å kritisere deler av kulturen, er jo også et spørsmål, men jeg ser ingen grunn til å sidestille hijab-bruk med f.eks. kvinnelig kjønnslemlestelse).
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Jeg prøvde ikke å være frekk hvis det var det du trodde, jeg skjønte oppriktig ikke helt hva du mente. For hvis du snakket om samfunnet generelt syns jeg du tok feil og forenklet veldig, og hvis du snakket om politiet så lurte jeg på hva den tilpasningen de gjorde var som "minoritetene" burde svare på.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|