Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...
Må man ha en doktorgrad for å mislike eller uttale seg om dyreplageri da? Det er da ingen konkurranse i hvor mye man vet? Dyr føler smerte, og er den langvarig så er det tortur. Dyr er også mat, men vi trenger ikke å pine dem lenger enn nødvendig uansett. Dette at mange kyr ikke har det så bra vet jeg rett og slett ikke så mye om, det blir ikke snakket så mye om det. Og at jeg har bragt opp temaet gjess og foie gras på grunn av et mediepopulistisk tema kan jeg ikke støtte. Jeg har visst om tvangsfóring av gjess og ender en god stund, men mange vet ikke om det. Eller noen vet om det, men de bryr seg ikke. At Dagros får støt i rompa er også grusomt, men tross alt får veldig mange kyr større bevegelsesfrihet og til og med oppleve å være ute og spise gress og kløver i løpet av livet sitt. De gjessene jeg snakker om har stort sett lidelse fra de blir født og er inne i store fabrikker.
Mange dyr lider ja. Det er for grusomt å tenke på hvor mange som egentlig lider. Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre det som skjer med mange dyr uansett.
Og i løpet av min studietid innen digitale medier, så er det nettopp det som er nært som berører oss mest har vi lært. Hvordan forklarer man ellers at mange kriger blir "glemt", mange fattige barn blir også "glemt". Det mediene fokuserer på er det vi legger merke til. Spesielt når mediene begynner å gå i flokk og følge. Sladder om ulike kjente personer tar stor plass, når man heller kunne fått vite mer om hvordan det står til mange steder i verden. Vi vet om okseløpene i Pamplona og tyrefekting. Det er jo snakk om forlystelse ved å se et dyr lide! Å ribbe fjær fra levende gjess og ender har det vært snakket om. Pelsdyr som aldri får satt sine ben på bakken og lever hele livet sitt i bittesmå bur. Asiatisk svartbjørn som lever i små bur, og som blir tappet for galle mens de lever. Det er nok mye mer dyremishandling enn dette ute og går også. Men kan man hjelpe noen, så må jo det uansett være bedre enn å trekke på skuldrene og ikke bry seg...
Sett fokus på dyremishandling, for all del! Også våre nære og kjære dyr. Jeg vil gjerne vite mer om hva som skjer. Det interesserer meg faktisk mer enn Gerd Liv Valla... Og vis meg gjerne noen artikler om hvordan Dagros og Ferdinand har det. Jeg vil gjerne lese mer.