Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når vi først snakker om plaging av gjess og ender ...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-09, 12:16   #11
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå er jeg veldig spent på dokumentasjonen din her altså. Dette kan bli interessant.
Hvordan kan du sammenligne dyrs kognitive nivå med menneskets? Hvordan kan du sammenligne dyrs hjerneaktivitet med menneskets litt mer mer komplekse hjerneaktivitet?
Hvilken dokumentasjon har du for at dyr har psykiske diagnoser som er sammenlignbare med psykiske diagnoser hos mennesker?
Og sist men ikke minst hvilket grunnlag har du for å hevde at det er menneskets sosialisering som er skyld i disse psykiske diagnosene?

Kognitivt er vi mennesker overlegne, men i lengden er ikke nødvendigvis det smartest, tror jeg.

Jeg tror at det å fjerne seg fra naturen på mange måter ikke er så sunt for vår psykiske helse. Opp igjennom historien har mennesket sett ned på mange av sine naturlige innstinkter som skittent, syndig osv. Eksempelvis i forhold til seksualitet. Dette har skapt forvirring og skam hos mange. Det er jo bare å lese Freud.

Gjennom sosialisering har instinkter blitt fortrengt. Slik er det ikke hos dyr. Så det at vi er såpass kognitive er ikke nødvendigvis en fordel. Vi mennesker må jo være den mest selvdestruktive dyreart som noensinne har eksistert.

Litt tankespinn fra meg. Og nei, jeg har ingen doktorgrad i dette.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:23.