Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
I mitt hjem vektlegges lekser. Stort. Likevel er det faktisk ikke så lett for en alenemor å hjelp med leksene i inntil fem timer hver dag og det bare for ett av barna. De skal ha mat og klær og tak over hodet disse små også. Ergo må man ha en jobb. Og da begynner det å butte imot hvor mange timer man har til rådighet rett og slett. Enda har jeg faktisk gjennomført mange timer med lekser hver eneste dag med han som trengte det. Og sett litt på hva det faktisk trekker av ressurser slik at jeg kjenner at jeg blir litt sår av å se at noen mener at de som ikke rekker å følge opp alt sammen kanskje ikke er så opptatt av barnas utdannelse?
Jeg ser at det fungerte fint for deg å lære ulike metoder i matte. For meg har heller aldri det vært det minste problem. Men jeg håper du med å si dette ikke mener at det ikke er noe problem for noen? For mitt barn var det et betydelig problem fordi han hadde vansker med å forstå den ene metoden de brukte på skolen. Det ble ikke lettere av å introdusere en metode til for å si det sånn. Du må innse at det at du skriver at du likte å få hjelp selvom du egentlig ikke trengte den hjelpen faktisk er et relevant poeng. For de ungene vi snakker om her er de som faktisk trenger hjelp med leksene sine.
Men jeg er glad for at du likevel er for heldagsskole. 
Jeg blir skremt om dere har behov for å sitte 5 timer hver dag med lekser. Det er jo bare helt sykt og de fleste barn har ikke 5 timer fra skoleslutt til sengetid.
Jeg sier ikke at det som fungerer for meg fungerer for alle. Men jeg har selv opplevd at den måten ting ble forklart på for meg var uforståelig, og så få forklart det på en helt annet måte og så ble det klart.
Litt annet nivå kanskje, men jeg slet veldig med vektorregning, der det ble forklart som piler osv. Når jeg noen år senere satt med matriseregning ikke illustrert med piler (vansklig over 3*3) men istedet som ligninger med mange ukjente. Da gikk det opp et lys for meg.
Noen ganger er problemet at metoden ikke har knagger å henge på, mens en annen metode for den eleven er forståelig nettopp fordi forklaringen treffer noen knagger. Å pugge en metode "uten knagger" tror jeg har lite for seg, det vil sjelden sitte.
Men dette er mine erfaringer og jeg er ikke engang pedagog, jeg har bare gjort meg betraktninger om min måte å lære på. Jeg er jo ordblind så skolegang har ikke alltid vært så lett for meg.
Heldagskole har jeg vært tilhenger av i årevis. Jeg vil være en bonus for min barns læring ikke en nødvendighet for at de skal klare seg.
Jeg er forøvrig slik at om jeg ikke forstår noe selv så spør jeg.
|