Sv: Snøkaos på østlandet
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Synes det har vært slike oppslag hvert eneste år, kanskje på tide og bedre brøyteberedskapen slik at det ikke blir kaos av litt mer enn moderat snøfall. Ut fra bildene ser det jo slik ut for meg.
F.eks. Trondheim blir en ganske liten by i denne sammenheng, blant annet også sett ut i fra hvilket areal og områder folk er spredt ut over, og man får ikke den samme gjennomfarten mellom større steder som man får på mange veier i Oslo-området. Hvis man tar en 10 mils radius rundt Oslo er det snakk om veldig mange mennester og en særdeles høy trafikk. Bare Drammensregionen er flere mennesker enn Trondheim, og det er litt over 4 mil fra Oslo, og mellom Drammen og Oslo er det en del mennesker -- ja, Bærumsområdet har nesten like stor befolkning som Trondheim. Og så kommer selve Oslo i tillegg, og en haug andre relativt store steder som blir nært. Det er vel i hvert fall 1,3 millioner mennesker innen under 10 mil rundt Oslo. Trolig er det vel mer.
I tillegg har man en større gjennomstrømming av biler generelt som skal fra øst til vest, fra øst til sør, fra sør og øst til nord osv. Det er derfor veldig mye mindre til for at det skapes kaos. En stopp på E18 eller E6 rett utenfor Oslo skaper kilometer lange køer i løpet av svært kort tid.
Når man først har denne trafikkmengden og det skjer noe, blir det også vanskelig for brøytemannskapet å komme fram. I tillegg er det enkelte trafikkårer som må prioriteres foran andre. mellom kommunene er det også forskjeller i økonomi og mannskap. Det er også vanskelig økonomisk sett å sitte med kontrakter som skal sikre helt når det blir dårlig vær - det blir for dyrt å ha slike avtaler med flere parter der de skal garantere å ha mannskaper og utstyr, for slikt koster penger også når det ikke er snø på veiene.
Selv er jeg egentlig fra Nord-norge og har bodd flere plasser der, og bod en del år i Trondheim, og jeg kunne le når jeg så billistene her nede. Klart det er en del dumme folk på veien (nødvendigvis ikke større prosentandel enn andre steder), men den store trafikkmengden her nede på østlandsområdet har gitt meg en forståelse om hvorfor det lettere går "galt".
|