Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 13:34   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Klart det enkleste hadde vært om bare de som virkelig ikke hadde mulighet til å gjøre leskser hjemme fikk hjelp på skolen, men jeg ser at det ville vært vanskelig å få gjennomført dette: Leksehjelp på skolen= ressurssvake foreldre. Kanskje en merkelapp man ikke trenger? I tillegg ville jo selvfølgelig alle Tårnfridene og Tårnfredene meldt seg på sporenstreks- de som har ressursene, men som liker å "outsource" det meste som har med barna å gjøre til andre.

Det hadde kanskje vært noe? Leksehjelp i SFO tiden, med foreldreinnsats? Jeg er enig i at det ikke er optimalt, (fordi man da har flyttet problemet fra "ikke alle elever får den hjelpen de trenger hjemme", til "ikke alle skolekretser vil greie å gjennomføre dette"). Men det vil kanskje alikevel være bedre?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

1. Ja, vi får kanskje en bedre mulighet til å kikke i bøkene. Vi klarer å følge med, men jeg har hatt foresatte på konferansetime som ikke skjønte at når man skal øve på gloser er det lurt å skrive dem opptil flere ganger på et ark... Eller kommentarer til vanlige regnestykker om at de ikke skjønte hvordan det skulle gjøres. Mange foreldre i min klasse er faktisk ikke i stand til å følge opp barna sine skolearbeid på en ok måte. Jeg kan ofte se på leksene om en voksen har sett over dem.

Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvilket trinn dette gjalt?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.