Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Klart det enkleste hadde vært om bare de som virkelig ikke hadde mulighet til å gjøre leskser hjemme fikk hjelp på skolen, men jeg ser at det ville vært vanskelig å få gjennomført dette: Leksehjelp på skolen= ressurssvake foreldre. Kanskje en merkelapp man ikke trenger? I tillegg ville jo selvfølgelig alle Tårnfridene og Tårnfredene meldt seg på sporenstreks- de som har ressursene, men som liker å "outsource" det meste som har med barna å gjøre til andre.
Det hadde kanskje vært noe? Leksehjelp i SFO tiden, med foreldreinnsats? Jeg er enig i at det ikke er optimalt, (fordi man da har flyttet problemet fra "ikke alle elever får den hjelpen de trenger hjemme", til "ikke alle skolekretser vil greie å gjennomføre dette"). Men det vil kanskje alikevel være bedre?
Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.
1. Ja, vi får kanskje en bedre mulighet til å kikke i bøkene. Vi klarer å følge med, men jeg har hatt foresatte på konferansetime som ikke skjønte at når man skal øve på gloser er det lurt å skrive dem opptil flere ganger på et ark... Eller kommentarer til vanlige regnestykker om at de ikke skjønte hvordan det skulle gjøres. Mange foreldre i min klasse er faktisk ikke i stand til å følge opp barna sine skolearbeid på en ok måte. Jeg kan ofte se på leksene om en voksen har sett over dem.
Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvilket trinn dette gjalt?