Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 19:00   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Etter å ha lest tråden er jeg faktisk gått fra å mene at å kutte ut lekser er ren idioti til å faktisk se at det ikke trenger å være så dumt likevel. Men å kutte det helt ut vet jeg ikke om er så lurt. Det kan kanskje være fint for foreldrene å følge gankse tett med på hva det jobbes med på skolen, og eneste måten å få til det på tror jeg er at barna gjør noe arbeid hjemme som foreldrene hjelper til med.

Det er utrolig synd syns jeg, om barn går glipp av hjelp hjemme fordi foreldrene ikke klarer å hjelpe. Jeg tenkte dette kanskje var vanskeligst for de med ikke-norske foreldre, men jeg ser feks helt klart at foreldre med dysleksi eller andre hindringer kan syns det er vanskelig.

Nå tror jeg det å kunne hjelpe barna i grunnskolen med lekser ikke handler om hvor høy utdannelse man har da. I dag har vi så gode muligheter for å finne informasjon på internett at jeg tror det handler mest om graden av engasjement blandt foreldrene, og det tror jeg ikke kan settes i sammenheng med hvor høy utdannelse man har. Det har vel også mye med hvor lett man har for å lære selv også. SÅnn som i matematikk feks. Jeg er helt håpløs og kan ike engang gangetabellen i hodet. :mattenek: Mens mannen min er utrolig god i dette faget, og det er jeg selvfølgelig glad for. Han har ikke høyere utdannelse, men er en lynende smart kar allikevel Det er jo egentlig litt rart at jeg er så dårlig i matte da, siden min far er knakende god i faget og satt mange timer med meg ved kjøkkenbordet gjennom hele barne- og ungdomsskolen uten at det ga særlig gode resultater.

Poenget med dette lange innlegget er at jeg ser at det er både positive og negative ting i forhold til å kutte ut lekser og heller jobbe mer på skolen. Positive mener jeg er at alle får lik hjelp. Det negative mener jeg er at foreldrene ikke får like mye innsikt i barnas skolearbeid, og at de som sliter ekstra på skolen kanskje ikke alltid får den hjelpen de trenger der, og da heller ikke hjemme, og resultatet blir at de faller utenfor...?

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.