|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#303 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?Det er alltid lærerikt å diskutere med SKilpadda, men et tips tilbake til deg Jentemamma: det siste innlegget ditt var for meg veldig vanskelig å lese uten at jeg følte at du mente omtrent det aC sa. Jeg prøvde å lese det med ulikt tonefall, men den siste "Hvorfor drikker Jeppe" sendte innlegget i samme retning hver gang.
|
|
|
#304 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Ok, takk for tilbakemelding, Glitterchick. Jeg ser hva du mener. Hva jeg egentlig mente med innlegget er jeg kanskje ikke liker sikker på selv. Jeg er absolutt åpen for at det er mennesker i politiet som har usunne holdninger, og som bør justere seg. Samtidig tenker jeg jo at de nettopp ser og opplever mye som gjør at de lett får en negativ holdning til innvandrere. Jeg kan faktisk forstå det. Derfor litt den "hvorfor drikker Jeppe"-greia, det at det er en årsak til alt. Men jeg synes Skilpadda forklarte det jeg hadde i tankene på en mye bedre måte. |
|
|
|
|
|
#305 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?
Jeg jobbet en gang i en butikk som var veldig populær blant narkomane. Gudene skal vite at jeg utviklet et bredt sett med fordommer mot narkomane, basert kun på de som kom innom og stjal og løy. "Heldigvis" har jeg vokst opp med mange som har blitt narkomane (forstå meg rett, jeg mener selvsagt ikke at det er fint at de ble narkomane!), og kjenner dem som varme, fine, intelligente mennesker og det får meg til å justere bildet mitt.
|
|
|
#306 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Det er vel de samme tingene som motiverer innvandrere til å bli politi som nordmenn. Lønn, mulig å kombinere familie og jobb, arbeidsforhold. Gjør man politiyrket attraktivt for nordmenn gjør man det attraktivt også for innvandrere. Akkurat nå er det ikke så attraktivt for noen. |
|
|
|
|
|
#307 |
|
Absolut ateist
|
Det aller meste syns jeg er greit. Så lenge det er noe som ikke vises og samtidig skader andre. En hijab, et kors og et Vålerengaskjerf er alle generelle symboler, som kan brukes i alle lag, for alle mennesker. Hadde derimot man stilt opp med hakekors, så hadde jeg ikke satt pris på det, rett og slett fordi man da er gjennomsyret av en holdning som jeg anser som skadelig.
|
|
|
#308 |
|
Absolut ateist
|
Har en kvinne frihet til å bli med i et mannsdominert yrke som attpåtil domineres av etnisk norske menn, så sier det seg vel selv hva svaret på spørsmålet ditt er.
|
|
|
#309 |
|
ull-lue
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Hehehe
|
|
|
#310 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Hodeplagg bryr jeg meg ikke så mye om. Men en polititjenestemann som ikke kan hilse på en av motsatt kjønn f.eks er for meg uakseptabelt. |
|
|
|
|
|
#311 |
|
I gapestokken
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener. Men jeg heller nok mot å mene at det er helt ok.
|
|
|
#312 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Det å se folk med hijab (som alle andre plagg) blir en vane, slik at man ser mennesket istedet, som Tito sier, er selvsagt en bra ting. Men i seg selv ikke nødvendigvis en grunn til å inkorporere den i uniformen. I mine ungdomsmiljø var hhv. lett synlige kors og store røde stjerner såpass vanlige at jeg ikke la merke til dem etter hvert. Men ingen av delene bør være en del av uniformen for politifolk som ønker å markere avstand fra hhv sekularismen og kapitalismen, slik hijab for (noen!) kvinner er en markering mot sekularisering.
|
|
|
|
#313 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Politi med hijab?Hijab er et religiøst symbol og jeg mener politiuniformen bør være nøytral. Derfor er jeg negativ til politi med hijab.
|
|
|
#314 |
|
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
Mener du at det er galt av kvinnene å bruke hijab fordi det står i koranen? Er man muslim er det vel koranen man ønsker å følge, er det ikke?
|
|
|
|
#315 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
Ja, nettopp. Derfor er det et religiøst plagg og bør derfor ikke brukes som en del av politiuniformen.
|
|
|
#317 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg synes hele nøytralitetsprinsippet er en smule tullete. Det burde holde at man sier ja til å følge politiets retningslinjer. Man kan kle seg så likt og være så glattbarbert en bare vil - ens individualitet kommer uansett til uttrykk gjennom kroppsspråk, holdning, mimikk, stemmebruk, ordvalg, dialekt, osv. Det er fornuftig at politiet skal ha uniform mtp at de skal være lette å kjenne igjen, men det er ingen grunn til at vi skal ribbe dem for identitetsmarkører. Det er uvant med hijab i politiet, javel, men snart er det like naturlig for oss som kvinner i langbukse eller menn med langt hår. |
|
|
|
#319 |
|
Curlingkone
|
Sv: Politi med hijab?Jeg er litt todelt her og jeg. |
|
|
|
|
|
#320 |
|
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
Ok, hvis det er det du mener.. ut fra alt det negative du skrev om hijab i sted fikk jeg en følelse av at du var negativ til hijab uansett.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|