Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 15:05   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hvorfor det? Og Mim kan sikkert svare for seg selv. Eller trenger hun barnevakt?

Når du skriver så sutrete og usaklig så må du forvente at andre svarer deg også.

Gammel 06-02-09, 15:08   #2
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når du skriver så sutrete og usaklig så må du forvente at andre svarer deg også.

Javel, deg om det. Det er bare så trist at noen mennesker faktisk har fordommer og føler seg hevet over alle de som ikke er høyskole utdannet. Tipper det er mange ufaglærte som jobber i barnehagen til ungene hennes. Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:14   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Kråka, nå har du virkelig dratt det igang. Til ditt forsvar, så er du nok ikke den eneste som opplever en del av Mims innlegg som noe nedlatende og en smule overfokusert på utdannelsen til tider, dog tror jeg ikke det var intensjonen å være nedlatende her. Jeg tror, sånn utenom hva diskusjonen gjelder, så glemmer "enkelte" at folk uten høyere utdannelse også har krevende og utfordrende jobber i alle mulige slags bransjer og yrker, og at de selvfølgelig kan være like "smarte".

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:08   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at alle burde gjøre som meg: Skrive hvor mange års utdannelse man har i avatar/signatur. Da slipper man nemlig å gjenta det i annenhver tråd. Smart, ikke sant!

Min mann og jeg har til sammen 12 (og et halvt ) års høyere utdannelse. Strengt tatt trenger ikke våre barn gå på skole i det hele tatt, så smarte er vi.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:59   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Javel, deg om det. Det er bare så trist at noen mennesker faktisk har fordommer og føler seg hevet over alle de som ikke er høyskole utdannet. Tipper det er mange ufaglærte som jobber i barnehagen til ungene hennes. Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek.

Kråka, jeg tror ikke det var det som var det mente budskapet.

Jeg tror det heller var det at på FP sitter det sikkert mange som synes det er lett å følge opp lekser osv, men man må da ta høyde for at det ikke er et gjennomsnittlig utvalg av foreldre man finner her - her er det mange med gode forutsetninger for å følge opp lekser blant annet fordi utdanningsnivået er høyt.

Og for egen del la jeg da til at selv for de av oss som da skulle ha alt tilrettelagt med kunnskaper og så videre, så er ikke det med å følge opp lekser nødvendigvis noe som går bra. Siden det også handler om å vite nøyaktig hvilke metoder som brukes der hvor det er flere valgbare måter. For eksempel notasjon i matematikk. Det er fort gjort å ødelegge alt barnet har forstått om divisjon - i beste mening - ved å ha en annen notasjon enn den de bruker på den skolen med den læreren.

Og for mange foreldre så er det ikke viljen eller kunnskapene det står på heller. Noen har liv som ikke gir rom til å følge opp leksene flere timer hver dag.

Dessuten så er det mange foreldre - gode foreldre - som ikke sitter og fremdeles husker alt av geometri osv. Jeg har mange venninner som er flotte mødre, men som ikke kan dele et linjestykke i tre eller to ved hjelp av passer. Jeg mener deres barn burde få den hjelpen de trenger de også.

Dermed støtter jeg forslaget om at det er bedre at ungene gjør unna læringen inklusive repetisjon på skolen.

Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 16:21   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Du skriver alltid glitrende og morsomt, men det stemmer nok (heldigvis/dessverre) at folk blir bedre av å øve seg. (Om de øver seg hjemme eller på skolen betyr nok ikke noe som helst, derimot, så der er vi helt enig. )

Jeg har spilt i mange år, og øvde 4-6 timer om dagen for å bli god. Fordi jeg hadde lyst. Øve på skoleting hadde jeg god tid til å gjøre på skolen.

Kråka: Latterlig. Virkelig latterlig. Hvis du tror jeg brifer, så må du plastre kompleksene dine, altså. Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen, men jeg VET jeg har lengre utdanning enn mange. Og noe plukket jeg opp mellom fylleslagene på universitetet. Jeg prøver bare å påpeke at *kanskje* det er litt forskjell i hva en analfabet født på den pakistanske landsbygdaog en professor kan lære ungene/hjelpe ungene med. Fordi jeg vil at alle skal ha like muligheter uansett utgangspunkt.

Gammel 06-02-09, 16:22   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dessuten så er det mange foreldre - gode foreldre - som ikke sitter og fremdeles husker alt av geometri osv. Jeg har mange venninner som er flotte mødre, men som ikke kan dele et linjestykke i tre eller to ved hjelp av passer. Jeg mener deres barn burde få den hjelpen de trenger de også.

Akkurat det jeg mener også.

Gammel 06-02-09, 16:26   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek.

Jeg er hjemmeværende husmor, jeg. Jeg koker suppe og strikker.

Hvorfor skulle jeg bruke en privat barnevernspedagog til å passe ungene, forresten? Er alle andre enn barnevernspedagoger nek? Kaller du meg et nek? Kaller du meg i tillegg en dårlig mor?

Gammel 06-02-09, 18:42   #9
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er hjemmeværende husmor, jeg. Jeg koker suppe og strikker.

Hvorfor skulle jeg bruke en privat barnevernspedagog til å passe ungene, forresten? Er alle andre enn barnevernspedagoger nek? Kaller du meg et nek? Kaller du meg i tillegg en dårlig mor?

Assistenter har da ikke høyskole og tenkte derfor de ikke var godkjent til å passe ungene dine når du ikke er hjemmeværende mer da (når de er i barnehage).

Så fint du er hjemmeværende forresten. Virkelig koselig at du er det. Er det ikke fint?

Jeg har ikke kalt noen nek eller dum, og synes ikke noen bør kalle andre for det heller. Uansett hvor uenig man er med dem. Man kan diskutere uten å kalle hverandre stygge ting. Jeg tror også at høyskole utdanna muligens er litt mer klokere og kan undervise sine barn litt bedre enn narkomane eller alkoholikere, og de som aldri har lært en bokstav selv (analfabeter) Jeg tror forresten det ikke finnes så mange analfabeter her i Norge. Jeg HÅPER de ikke er så mange. Uansett utdanning eller yrke så vil vel alle det beste for ungene sine!?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 18:45   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Klokskap har ingenting med utdanning å gjøre, Kråka. Og jeg har møtt mange flinke assistenter, men jeg setter pris på at de som har ansvaret i barnehagen har førskolelærerutdanning, eller tilsvarende, ja. Gjør ikke alle det?

Narkomane og alkoholikere bør ikke ha ansvar for barn i det hele tatt og bør være ute av denne debatten i fht leksehjelp.

Gammel 06-02-09, 18:46   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Uansett utdanning eller yrke så vil vel alle det beste for ungene sine!?

Nei, det er der du tar feil. Alle foreldre er ikke gode foreldre og alle vil ikke det som er best. :har jobbet i barnevernet: Tro meg.

Gammel 07-02-09, 10:06   #12
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her var de noe lange tær gitt.

Jeg ser argumentene for å begrense lekser og ha mere hjelp på skolen, men jeg tror ikke det vil fjerne alle forskjeller.

Det handler ikke bare om hva en kan hjelpe barna med (selv om jeg etter å ha lest tråden begynte å mimre om passerferdigheter...) men hvor interessert en er og hva som vektlegges hjemme.

Foreldre som leser, får vel ofte barn som leser, foreldre som vektlegger kunnskap påvirker barna.

Hva slags svar barn får på spørsmål de stiller er vel så viktig som lekselesing.

Det nevnes her at metodikk kan ødelegge barns kunnskap. For meg var det motsatt å lære to måter å sette opp et regnestykke på ga meg mer forståelse ikke mindre. Noen av de beste minnene mine fra barndommen er med matematikklekser sammen faren min. Jeg trengte nok ikke hjelpen, men jeg koste meg og følte et samhold med ham da som man ikke alltid gjør i tenårene.

Men jeg ønsker heldagskole, med individuell hjelp til barna. Jeg hadde fulgt med uansett. Og hadde vel syntes det var OK å være et bonus heller enn en nødvendig del av opplæring.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.