Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 11:40   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Må egentlig skoledagen bli lengre for å få bort leksene?

Ungene her har hatt ukelekser. Får ukeplan på fredag, og der står hva som skal gjøres hjemme, og dette skal leveres ved ukeslutt. Et helt ok opplegg som har funket bra her, egentlig.

Men, ved skolestart i høst, så kom jenta mi hjem med en ukeplan som så helt vanvittig ut ved første øyekast...

En hel A4 side, tettskrevet med hva de skal gjøre i løpet av uka. Dette inndelt i tre grupper: Skal, bør og fordypning.

Jeg ble helt satt ut, og så for meg timer med leksegjøring daglig, for å i det hele tatt ha sjanse til å komme gjennom dette her.

Men, etter litt oppklaring fra lærer, så endret jeg syn...

Den planen inneholder det som ungene skal gjennom totalt sett i løpet av uka, og det er da opp til dem selv egentlig hvor mye som blir hjemmelekser. Effektivitet på skolen = lite hjemmearbeid.

Etter litt tid til å innarbeide det nye opplegget, så har jenta mi knapt gjort lekser hjemme, og det hører jeg er gjenganger i klassen også. De er motiverte til å stå på på skolen, nettopp for å slippe å gjøre noe hjemme.

En gang i mellom er det oppgaver som må gjøres hjemme. Forsøk, små intervjuer av oss foreldre, og slike ting. Men det er lekser hun bare synes er moro, og som vel vil bli aktuelle uansett hva som måtte komme opp av forandringer når det gjelder lekser.

Så min erfaring hittil er at det faktisk går an å bli kvitt leksene og alikevel opprettholde den skoletiden som er i dag.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 12:10   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Må egentlig skoledagen bli lengre for å få bort leksene?

Det spørs jo på barnet. Eldste min gjør enormt lite lekser hjemme. Hun blir ferdig med alt på skolen, jobber veldig effektivt. Jeg sa dette til læreren på foreldresamtale, at jeg syns det var rart at mengden ikke økte i takt med trinnene. Men det gjorde det, sa han, og at noen elever brukte både 1 og 2 timer på lekser, der min bruker 10 minutter.

Gammel 05-02-09, 13:26   #3
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når en betydelig del av skolearbeidet blir lagt til hjemmene, så reproduseres det sosiale skiller. Og da tenker jeg både på de mer tradisjonelle klasseskillene, og jeg tenker på de som i tillegg har foreldre som ikke snakker godt norsk - og som ikke kjenner alle aspekter ved det norske samfunnet som reflekteres i skoleoppgaver. Jeg ønsker meg minimum kvalifisert leksehjelp på SFO (på storesøsters skole får de knapt nok lov til å gjøre lekser der! Hun gjemmer seg på loftet for å få fred til skolearbeidet, lille geeken min!), og helst en heldagsskole, oppdelt med matservering, "fritidsaktiviteter" med valgmuligheter integrert i skoledagen osv. Jeg skal da som forelder klare å titte i bøker og snakke med ungen min og følge opp kontakten med skolen uten å sitte å gjøre lekser med henne hver kveld.

Gammel 05-02-09, 22:05   #4
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Den planen inneholder det som ungene skal gjennom totalt sett i løpet av uka, og det er da opp til dem selv egentlig hvor mye som blir hjemmelekser. Effektivitet på skolen = lite hjemmearbeid.

Etter litt tid til å innarbeide det nye opplegget, så har jenta mi knapt gjort lekser hjemme, og det hører jeg er gjenganger i klassen også. De er motiverte til å stå på på skolen, nettopp for å slippe å gjøre noe hjemme.

Sønnen min i 2.klasse får også en slik plan for hele uka, men det er likevel et pes for å rekke gjennom alt. De har 7-8 sider med matteoppgaver i løpet av en uke ( i tillegg til norsk, engelsk, naturfag osv.) og ofte gjør han svært lite av matten på skolen, så vi må lokke og lure for å få ham til å gjøre disse oppgavene hjemme. Læreren presterer å si at hun ikke har gitt lekser på 30 år! "Dette er ikke lekser, dette er en del av en arbeidsplan!" Hva er forskjellen i praksis? Vi har tre barn som skal følges opp med lekser og ettermiddagene blir svært hektiske siden det er jeg som følger opp dette og samtidig lager middag. Personlig synes jeg det er travelt å få dette i hop og det er en kjensgjerning at lekser favoriserer de sterkeste. Jeg ønsker meg leksehjelp på skolen av kvalifiserte personer, særlig på barnetrinnet.

Gammel 05-02-09, 22:14   #5
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Jeg synes ikke det blir diskutert her
"Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene". Jeg lurer på hva dere mener om dette?

Gammel 05-02-09, 22:41   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel et typisk tegn i tiden at foreldre også ønsker å bli fritatt for å gjøre lekser med barna hjemme. Kjenner flust av lærere som er oppgitte over sms'er på kveldstid av foreldre som skal ha råd og veiledning om alt mulig rart angående barnet sitt (inkl soveproblemer!!)

Jeg ser problemstillingen med at sosiale forskjeller opprettholdes ved at noen barn selvfølgelig ikke har foreldre om kan eller ønsker å hjelpe til med lekser.

Men når det argumenteres med mangel på tid så lar jeg meg provosere. Folk syter over alle aktiviteter som barna er med på som er så tidskrevende. Stress med middag og så ut på aktiviteter. Vel hvis så er tilfelle så blir det jo selvfølgelig liten tid til lekser. Men ønsker ikke foreldre å følge med på barnas utvikling på skolen? Er ikke lekser nødvendig i denne prosessen? Eller vil vi bare helst levere barnet klokken 0800 og hente 1630 og alt av "læring" skal være gjort i regi av skolen? Dette er jo svært convenient og passer fint inn i dagens livsstil der ansvaret for oppdragelse og læring i økende grad ser ut til å legges over på skolen.

Nå har ikke jeg skolebarn men får det fra høsten. Jeg ser på timetabellen at i 1 klasse så har de skole fra 0845 - 1245, så vil det bli SFO til 1630. Da er det jo lek hele ettermiddagen og ikke noe skole. Skulle bare mangle om det ikke burde være mitt ansvar å gjøre lekser med barnet mitt etter skoletid, det må jo være en unik måte å sette seg inn i skolehverdagen til ungene våre på og ikke minst følge med på utviklingen til barna våre.

Dette høres ut som et klassisk duste SV forslag for meg og tipper ingen andre partier vil støtte opp om forslaget

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:14   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men når det argumenteres med mangel på tid så lar jeg meg provosere. Folk syter over alle aktiviteter som barna er med på som er så tidskrevende. Stress med middag og så ut på aktiviteter.

I vår hverdag regner jeg med at det blir lite tid til lekser, uavhengig av fritidsaktiviteter. Jeg ønsker ikke å bli "fritatt" for et ansvar, men i en familie med fulltidsarbeidende foreldre og litt lengre skolevei enn gjennomsnittet så blir det ikke mange timene til overs i døgnet. Jeg syns det er mange andre måter å være en god forelder som følger med på barnas utvikling enn å tvinge et trøtt og slitent barn til lekser hver kveld.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:08   #8
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aiza, her.

Jeg synes ikke det blir diskutert her
"Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene". Jeg lurer på hva dere mener om dette?

Det kan jo være noe i det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.