Sv: Spin off; for hundre år siden
Det kommer an på kriterier. Men min familie er bønder, sjømenn og fiskere. Så hvis jeg for eksempel var min farmor så hadde jeg vært (lykkelig) gift med en stødig sjømann som var ute i to år i slengen, selvsagt ikke fått noen utdannelse, og tatt ut krefter og vilje til å GJØRE noe på å starte et lokallak av sjømannsmisjonen. 
Hvis jeg hadde vært min mormor - eller, la oss si morfars mor, for å komme tilbake 100 år, så hadde jeg vært tvangsgiftet med en grufull, bibelstreng fattig bonde, og slett ikke fått lov til å gifte meg med han jeg elsker: En skomaker fra Haugesund. Han hadde ikke jord, må vite, og det måtte man ha, Selv om det ikke var store jordlappen. Jeg hadde blitt etterlatt i fem år hos min ondskapsfulle svigermor mens mannen var i amerika for å tjene penger til å kunne kjøpe ut foreldrene av jorda. Jeg ville fått 11 barn, hvorav de to første (tvillinger) strøyk med av lungebetennelse på et trekkfullt loft, fordi svigertiger ikke ville bruke stasstua til oppholdsrom.
Fy fader, verden har gått fremover!