Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris
Opprinnelig lagt inn av Pia, her.
Jeg er ikke vaksinert, og har heller ikke hatt noen av barnesykdommene. Er det over og ut med meg da? Min lille er selvfølgelig vaksinert.
Esme og andre som kan dette: Jeg har ikke fått noen vaksiner pga juvenil artritt. Jeg har forstått det som at sykdommen kan bli verre (permanent, eller i en periode?) av vaksinene. Er det noen vaksiner jeg kan/burde ta nå? Jeg har fortsatt artritt. Jeg har heller ikke hatt noen barnesykdommer fordi jeg ble tatt ut av barnehage/skole ved de minste tegn på barna rundt meg. Men det har jeg inntrykk av at var fordi jeg gikk på Methotrexat? Noe jeg forøvrig også gjør nå.
Jeg kan ikke si jeg gleder meg til vannkopper som jeg mest sannsynlig kommer til å få, nå som jeg har barn.
Generelt så er det sånn at de som går på immunsuppressiva som Methotrexat ikke skal ha levende vaksiner, dvs meslinger og noen andre. Men vet du hva, det går an å ringe Folkehelsa, de har sånn telefonordning hvor det sitter folk og svarer på mer kompliserte spørsmål, ring 21 07 70 00, de vet dette mye bedre enn meg.