Sv: Nedlasting av serier
Nei, jeg syns ikke det i og for seg er umoralsk å laste ned serier som man kan ta opp fordi de går på TV. Problemet, i mitt hode, blir det juridiske dilemmaet. Når serien går på tv så har TV-kanalen betalt en sum penger til de som har opphavsretten til gjenstanden, de får altså ikke noe mindre penger om jeg tar opp serien og ser den senere, eller om jeg ser den på TV der og da.
Men, hvis valget er mellom å kjøpe serien eller laste den ned ulovlig og gratis så fører jo det til at de som har skapt den mister inntekter fordi jeg tilegner meg noe gratis som jeg i utgangspunktet ikke har rett til å tilegne meg gratis.
Hvis for mange mennesker driver med ulovlig, gratis nedlasting av serier så vil det i ytterste konsekvens kunne føre til at seergrunnlaget for serien forsvinner slik at TV-kanalene ikke gidder å bruke penger på å kjøpe dem inn, fordi de ikke genererer nok inntekter for kanalen. Hvilket igjen betyr at serieprodusenten ikke får de nødvendige inntektene som trengs for å fortsette å produsere serien. Jeg lever under prinsippet om TANSTAAFL og innser at dette blant annet medfører at ulovlig nedlasting av serier, filmer og musikk derfor utgår for min del. Hvis produsenten og rettighetshaver derimot gjør den gratis tilgjengelig så laster jeg ned uten å tenke meg om to ganger.
|