Sv: Nespresso-drikkere: hvordan drikker du din nespresso?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Rosle har helt rett i at mannen min drikker americano. Poenget er at han lager kaffe på espressokapsler med like mye vann som man bruker for å lage lungo.
Om han bruker like mye vann som han bruker til Lungo, så blir det ikke en Americano - da blir den sterkere.
Sakset fra Wikipedia:
En Americano er først og fremst navnet på en cocktail, men presiserer du at det er en Caffè Américano får du en espresso blandet ut med vann. Blandingen skjer ved at man har en kopp med kokende vann, og så blander man espresso i den. Det gir samme styrke, men en litt annen smak enn med vanlig traktekaffe. Styrken kan også økes ved å øke mengden espresso man legger til. Mange foretrekker den svart og usøtet for å få den ekte smaken.
Det spiller jo ingen rolle da,om det er det ene eller andre, så lenge han liker det!
Jeg merker bare selv stor forskjell på smaken på en Lungo/evt. espressokapsel med like mye vann som en lungo og en Americano (som har dobbelt så mye vann som en Lungo).
Jeg rett og slett elsker min Nespressomaskin! Den er i daglig bruk - og Volluto og Romakapslene er de mest populære. Cosi hvis jeg vil ha en ekstra "snill" Americano en dag. Og om jeg lager cappuccino, bruker jeg Ristretto.