|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
Norsk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
116 | 67,05% |
Engelsk |
39 | 22,54% |
Dansk |
2 | 1,16% |
Svensk |
2 | 1,16% |
Annet, vennligst post |
14 | 8,09% |
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker morsmålet mitt - engelsk. Men jeg kan si at min norske mann foretrekker å lese på engelsk, noe han har gjort siden tenårene. Jeg tror ikke jeg har sett ham lese en norsk bok. Men nå må det sies at han nesten utelukkende leser science fiction, som meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?På originalspråket, dersom det er norsk, svensk, dansk, engelsk eller fransk. Jeg leste en svensk bok oversatt til engelsk nylig, og det føltes underlig, jeg ville heller lest den på svensk eller norsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Overdriver
Medlem siden: May 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Annet, vennligst post
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008) Sist redigert av Fru Snurp : 15-01-09 kl 23:07. Årsak: Hvor kom den en'endingen fra? BOKA! |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser fortrinnsvis på norsk. Er ikke så glad i å lese på engelsk, synes det går for trått og at jeg ender opp med å skumme gjennom. Nå er det bare i krisesituasjoner på ferietur at jeg kjøper bøker på engelsk. Leste engelske bøker da jeg var yngre, men nå er jeg lat og foretrekker bøkene oversatt. Jeg leser også gjerne på dansk, det koster det meg ikke en kalori, men svensk synes jeg er vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Helt klart norsk.
![]() |
#108 |
*_*
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Pøsh! Så lenge han har vært med og oversatt dem selv, så er det originalt nok for meg. Har forøvrig lest Beckett på originalspråk også. Han skrev nemlig skuespillene på engelsk.
![]() |
![]() |
#109 |
flisespikker
|
Ikke konsekvent - Godot og Sluttspill ble i alle fall skrevet på fransk, såvidt jeg kan finne ut.
![]() |
#110 |
*_*
|
Blargh, da! Jeg har lest Happy Days, og det er i det minste skrevet på engelsk. Mener jeg å huske... (Trodde Endgame var det også, men jeg stoler på Skilpadda.)
![]() |
![]() |
#111 |
flisespikker
|
Jeg slo opp i leksikonet for å sjekke, og der står Happy Days med engelsk originaltittel, ja, men Fin de partie står som originaltittel på Sluttspill. Og jeg synes forresten det er veldig fascinerende med diktere som skriver på to språk litt sånn om hverandre, og lurer på hvordan han valgte språk til hvert enkelt stykke. (Det handlet sikkert om hvem han hadde avtale med om utgivelse/oppsetning, antar jeg, men det er jo en kjedelig forklaring.)
![]() |
#112 |
*_*
|
Jeg liker å tenke at det henger sammen med hvilke språklige floskler han prøvde å ta livet av. Engelsk og fransk har hver sine, Beckett ville dem begge til livs.
![]() |
![]() |
#113 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Så hadde han studert fransk på universitetet og bodde han i Frankrike på det tidspunktet, og fulgte seg såpass hjemme i samfunnet og med språket at det ble naturlig for ham. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk og engelsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg svarte engelsk, men det mest korrekte svaret ville vært at jeg foretrekker å lese engelsk litteratur på engelsk, og norsk på norsk. Jeg leser nok noe mer engelsk enn norsk litteratur.
![]() |
#116 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk, men leser på engelsk også.
![]() |
#118 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg har begynt på min første frivillige engelske bok, og må si jeg er frelst.
![]() |
#119 |
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her.
![]() |
#120 |
Trøtt
|
Sånn er det på andre siden av krysset også.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|