Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Norsk 116 67,05%
Engelsk 39 22,54%
Dansk 2 1,16%
Svensk 2 1,16%
Annet, vennligst post 14 8,09%
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-09, 13:46   #101
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Jeg foretrekker morsmålet mitt - engelsk. Men jeg kan si at min norske mann foretrekker å lese på engelsk, noe han har gjort siden tenårene. Jeg tror ikke jeg har sett ham lese en norsk bok. Men nå må det sies at han nesten utelukkende leser science fiction, som meg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:43   #102
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

På originalspråket, dersom det er norsk, svensk, dansk, engelsk eller fransk. Jeg leste en svensk bok oversatt til engelsk nylig, og det føltes underlig, jeg ville heller lest den på svensk eller norsk.

Er romanen skrevet på et annet språk enn noen av disse blir det egentlig hipp som happ om jeg leser på norsk, engelsk eller fransk.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:57   #103
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Annet, vennligst post
Savner flervalgspoll.

Kommer helt ann på boka. Stort sett foretrekker jeg norsk hvis det er bok, ikke lydbok, men noen bøker leses på engelsk.

Jeg har en merkelig forkjærlighet for engelske lydbøker kontra norske. Vet ikke hvorfor...

Sist redigert av Fru Snurp : 15-01-09 kl 23:07. Årsak: Hvor kom den en'endingen fra? BOKA!
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:06   #104
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Nå leser jeg forøvrig Beckett, på engelsk.

Sist redigert av rajraj : 21-01-09 kl 09:49. Årsak: t
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:25   #105
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leser fortrinnsvis på norsk. Er ikke så glad i å lese på engelsk, synes det går for trått og at jeg ender opp med å skumme gjennom. Nå er det bare i krisesituasjoner på ferietur at jeg kjøper bøker på engelsk. Leste engelske bøker da jeg var yngre, men nå er jeg lat og foretrekker bøkene oversatt. Jeg leser også gjerne på dansk, det koster det meg ikke en kalori, men svensk synes jeg er vanskelig.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:08   #106
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt klart norsk.

Gammel 20-01-09, 16:27   #107
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Nå leser jeg forøvrig Becket, på engelsk.

Jeg har lest den på originalspråket.

Gammel 21-01-09, 09:49   #108
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg har lest den på originalspråket.

Pøsh! Så lenge han har vært med og oversatt dem selv, så er det originalt nok for meg. Har forøvrig lest Beckett på originalspråk også. Han skrev nemlig skuespillene på engelsk.

Gammel 21-01-09, 09:54   #109
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøsh! Så lenge han har vært med og oversatt dem selv, så er det originalt nok for meg. Har forøvrig lest Beckett på originalspråk også. Han skrev nemlig skuespillene på engelsk.

Ikke konsekvent - Godot og Sluttspill ble i alle fall skrevet på fransk, såvidt jeg kan finne ut.

Gammel 21-01-09, 10:00   #110
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke konsekvent - Godot og Sluttspill ble i alle fall skrevet på fransk, såvidt jeg kan finne ut.

Blargh, da! Jeg har lest Happy Days, og det er i det minste skrevet på engelsk. Mener jeg å huske... (Trodde Endgame var det også, men jeg stoler på Skilpadda.)

Gammel 21-01-09, 10:02   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blargh, da! Jeg har lest Happy Days, og det er i det minste skrevet på engelsk. Mener jeg å huske... (Trodde Endgame var det også, men jeg stoler på Skilpadda.)

Jeg slo opp i leksikonet for å sjekke, og der står Happy Days med engelsk originaltittel, ja, men Fin de partie står som originaltittel på Sluttspill. Og jeg synes forresten det er veldig fascinerende med diktere som skriver på to språk litt sånn om hverandre, og lurer på hvordan han valgte språk til hvert enkelt stykke. (Det handlet sikkert om hvem han hadde avtale med om utgivelse/oppsetning, antar jeg, men det er jo en kjedelig forklaring.)

Gammel 21-01-09, 10:11   #112
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Det handlet sikkert om hvem han hadde avtale med om utgivelse/oppsetning, antar jeg, men det er jo en kjedelig forklaring.)

Jeg liker å tenke at det henger sammen med hvilke språklige floskler han prøvde å ta livet av. Engelsk og fransk har hver sine, Beckett ville dem begge til livs.

(Kjenner du til Deleuze og Guattari og deterritorialisering av språket?)

Gammel 21-01-09, 11:45   #113
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Standard

Så hadde han studert fransk på universitetet og bodde han i Frankrike på det tidspunktet, og fulgte seg såpass hjemme i samfunnet og med språket at det ble naturlig for ham.

I tenårene skrev jeg en del småhistorier på fransk. Det var noe som føltes riktigere på det tidspunktet enn morsmålet mitt. Men da jeg ble voksen og skrev boken min, ble det engelsk igjen. Jeg husker at jeg tenkte dengangen at hvis den ble utgitt, ville jeg ønske å oversette den selv til norsk. Men nå ser det ikke ut til at blir aktuelt.

Gammel 21-01-09, 18:55   #114
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Norsk og engelsk.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 19:07   #115
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte engelsk, men det mest korrekte svaret ville vært at jeg foretrekker å lese engelsk litteratur på engelsk, og norsk på norsk. Jeg leser nok noe mer engelsk enn norsk litteratur.

Gammel 25-01-09, 21:47   #116
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Norsk, men leser på engelsk også.

Gammel 26-01-09, 20:44   #117
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Norsk. Jeg må tenke for mye om jeg skal lese på et annet språk, og jeg leser for å slappe av.

Jeg signerer dette.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:39   #118
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har begynt på min første frivillige engelske bok, og må si jeg er frelst.
Jeg merker ikke at jeg leser engelsk. Det går jo så mye greiere enn jeg hadde trodd. Genial måte å holde språket i sjakk på også.
Garantert at jeg kommer til å lese mye engelsk fremover.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:51   #119
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Norsk. Jeg må tenke for mye om jeg skal lese på et annet språk, og jeg leser for å slappe av.

Samme her.

Gammel 31-01-09, 19:08   #120
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg svarte engelsk, men det mest korrekte svaret ville vært at jeg foretrekker å lese engelsk litteratur på engelsk, og norsk på norsk. Jeg leser nok noe mer engelsk enn norsk litteratur.

Sånn er det på andre siden av krysset også.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.