Sv: Å bytte OS
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Å kjøre Linux i en virtuell maskin gir ikke spesielt store begrensninger sammenlignet med å ha det installert. Bare man har nok minne er det svært lite ytelsestap også på de fleste bruksområdene.
Virtuelle maskiner har ikke noe med at man kobler seg til med Putty (dvs. SSH) mot terminal. Riktignok kan du koble deg til den virtuelle maskinen via SSH fra en annen maskin, eller hovedsystemet der man kjører den virtuelle maskinen.
Virtuell maskin kan såklart også brukes til å kjøre Windows under Linux. F.eks. er Sun Virtualbox gratis for personlig bruk. Vmware Workstation er klart den beste løsningen, men den er ganske dyr.
Greia er at jeg har tilgang til virituell maskin både et Windos VN og et Ubuntu på en skoleserver, dermed så er det ikke interessant med virituell maskin løsningen. Vil rett og slett droppe Vista for godt på laptop. (Skal sies at jeg ikke har bygget de virituelle maskinene selv, og derfor ikke har snøring på dette).
Greit å ha begge OS i en overgangsperiode, men det blir nok bare til jeg får Ubuntu opp og gå 100% og får lært meg alle kriker og kroker. 
|