Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 15:30   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herregud, dette er noe av det verste jeg har lest .. det var dette jeg trodde du sa men innerst inne håpet jeg at jeg misforstod deg ... ER DET MULIG?

Jeg kan love deg at de 98% som møter opp og som ikke lager bråk ikke er skyldige i det du sitter å ser på tv. Herregud, vi møter opp fordi vi ønsker å markere vår avsky for det som skjer i verden. Så du mener at de 30 000 som møtte opp i Fakkeltog på torsdag kveld også var medskyldige i det som skjedde da? Det er jo dette du sier. ....Jeg blir forferdelig provosert av det du sier

Nå tror jeg du leser henne slik fanden leser bibelen.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Godt at Lisa har beina på bakken her! "Man skjøt raketter inn i folkemengden", og, giid, noen sinte unge menn fra Groruddalen kastet ting. Ja, det er forferdelig irriterende og galt at sånn skjer, men var ikke akkurat Gaza (eller Kongo for den saks skyld)... Det ville likevel være verre å sitte hjemme "for å unngå vold"! Herre, hva slags navlebeskuende argument er det! Selvsagt stopper ikke demonstrasjoner i Oslo alene blokaden og invasjonen av Gaza, men at også folk reagerer er faktisk med på å heve lista for når demokratiske regjeringer ! Argh!

Leser jeg deg rett når du mener at det er galt ikke å delta i demonstrasjoner man frykter vil utarte seg? Eller er det galt å holde barna hjemme fra slike demonstrasjoner? Eller er det galt ikke å demonstrere i det hele tatt? Og å sitte hjemme for å unngå vold er verre enn hva?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Så utrolig taknemlig du må være som er født i trygge Norge, og ikke i Gaza, Kongo, Irak, Rwanda osv. osv.

Den syns jeg var litt drøy, Canisa.

Gammel 11-01-09, 15:40   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den syns jeg var litt drøy, Canisa.

Hvorfor det? Jeg har mer enn en gang tenkt over at jeg er skitheldig som er født der jeg er.

Gammel 11-01-09, 15:46   #3
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi jeg tolket den som sarkasme og nedlatenhet overfor en som sier at hun ikke frivillig beveger seg inn i en uoversiktlig stor menneskemengde fordi hun har en inneboende frykt for at noe fælt skal skje med henne.
Men for all del, det kan jo hende Canisa satt med et koselig smil om munnen da hun skrev det.

Gammel 11-01-09, 16:10   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Men for all del, det kan jo hende Canisa satt med et koselig smil om munnen da hun skrev det.

Det har da Canisa alltid.

Jeg tar meg daglig i å tenke at jeg er utrolig heldig som har blitt født og vokst opp i Norge, og det skremmer meg at mange ser ut til å ta det som en selvfølge. Å velge "å lukke øynene" for all elendighet, ikke engasjere seg og "beskylde" dem som engasjerer seg (politisk, humanitært, økonomisk) for å nøre opp under konflikter, ha baktanker (ex. Gilbert og Fosse) og være med på å skape ufred, bråk og hærverk fordi man deltar i en demonstrasjon som utvikler seg, pga. av en liten gruppe, til bråk og herverk gjør meg oppgitt.

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv."

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 16:16   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Det har da Canisa alltid.

Jeg tar meg daglig i å tenke at jeg er utrolig heldig som har blitt født og vokst opp i Norge, og det skremmer meg at mange ser ut til å ta det som en selvfølge. Å velge "å lukke øynene" for all elendighet, ikke engasjere seg og "beskylde" dem som engasjerer seg (politisk, humanitært, økonomisk) for å nøre opp under konflikter, ha baktanker (ex. Gilbert og Fosse) og være med på å skape ufred, bråk og hærverk fordi man deltar i en demonstrasjon som utvikler seg, pga. av en liten gruppe, til bråk og herverk gjør meg oppgitt.

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv."

Jeg er helt enig med deg, og kjenner på takknemligheten over at jeg ble født i Norge. Dette bringer vi selvsagt videre inn i barneoppdragelsen.
Men jeg blir litt oppgitt av dem som insinuerer at man gjør noe galt ved ikke å oppsøke demonstrasjoner som den i går.

Gammel 11-01-09, 17:03   #6
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig med deg, og kjenner på takknemligheten over at jeg ble født i Norge. Dette bringer vi selvsagt videre inn i barneoppdragelsen.
Men jeg blir litt oppgitt av dem som insinuerer at man gjør noe galt ved ikke å oppsøke demonstrasjoner som den i går.

Jeg mener ikke at man gjør noe galt ved ikke å delta. Jeg har selv ikke hatt med ungene på de markeringene jeg har vært på her i Tromsø, men det har vært pga. det ikke passet (treninger, bursdagsfeiring osv.).
Jeg bare håper at de som velger å ikke delta likevel bryr seg, for likegyldighet er det absolutt verste (i mine øyne) ...

Jeg synes forøvrig ikke noe om å kle barna ut i "blod", og å bruke dem som "skuespillere" foran i toget. Slike valg skal man ta selv, og man skal være klar over symbolbruk og eventuelle konsekvenser.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 16:51   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Fordi jeg tolket den som sarkasme og nedlatenhet overfor en som sier at hun ikke frivillig beveger seg inn i en uoversiktlig stor menneskemengde fordi hun har en inneboende frykt for at noe fælt skal skje med henne.

Tolket ikke du meg nedlatende også?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 17:01   #8
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har sett så vidt i dag at det har kommet kritikk fra blant annet Atle Dyregrov mot bruken av barn fremst i demonstrasjonstoget. Hva tenker dere som deltok om dette?

Jeg synes ikke noe om det, og ville aldri ha gjort det selv. Men, fordi jeg og mine barn var langt bak i demonstrasjonstoget, og jeg ikke kjenner foreldrene til barna og deres vurderinger (jeg tror de fleste var palestinere) skal jeg ikke være altfor krass i min kritikk. På bilder og ut fra det jeg har hørt gikk barna samlet som gruppe, det ville ikke jeg latt mitt barn gjøre, jeg kjenner barnet mitt best ifht. å lese reaksjoner, og jeg ville ha hatt muligheten til å ta barnet raskt ut. Jeg leide mine barn. Dessuten er det alltid foran i demonstrasjoner det skjer bråk når de har et sluttpunkt som f.eks en ambassade, så jeg ville ikke vært langt framme med barn i det hele tatt.

Gammel 11-01-09, 23:26   #9
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Leser jeg deg rett når du mener at det er galt ikke å delta i demonstrasjoner man frykter vil utarte seg? Eller er det galt å holde barna hjemme fra slike demonstrasjoner? Eller er det galt ikke å demonstrere i det hele tatt? Og å sitte hjemme for å unngå vold er verre enn hva?

Nei, jeg mente selvsagt ikke at det alltid er galt å ikke delta på demonstrasjoner som man frykter vil utarte. Det finnes også selvsagt demonstrasjoner hvor jeg kunne dratt selv men ikke ville hatt med ungene under noen omstendigheter. Poenget er at det alltid er en avveining mellom flere faktorer, og i dette tilfellet mener jeg det var riktigere å dra og å ha med barna enn å bli hjemme. Men det kommer selvsagt an på hvordan man vurderer situasjonen i Gaza, ens grunnholdning til deltagelse i samfunnet, og hvordan man vurderer risikoen (eller mangel på sådan) ut fra erfaring og inntrykk.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 10:54   #10
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg mente selvsagt ikke at det alltid er galt å ikke delta på demonstrasjoner som man frykter vil utarte. Det finnes også selvsagt demonstrasjoner hvor jeg kunne dratt selv men ikke ville hatt med ungene under noen omstendigheter. Poenget er at det alltid er en avveining mellom flere faktorer, og i dette tilfellet mener jeg det var riktigere å dra og å ha med barna enn å bli hjemme. Men det kommer selvsagt an på hvordan man vurderer situasjonen i Gaza, ens grunnholdning til deltagelse i samfunnet, og hvordan man vurderer risikoen (eller mangel på sådan) ut fra erfaring og inntrykk.

Så mente du det da, fint for deg. Jeg synes allikevel ikke du skal være for kjapp med å dra konklusjonen om at din egen grunnholdning til deltagelse i samfunnet er så veldig mye bedre eller sterkere enn andres. Igjen, det finnes veldig mange andre måter å støtte det Palestinske folk på, enn å rope "Gaza leve" til den Israelske Ambassadøren. Ellers er det jo selvsagt at sakene vi demonstrere for (eller mot) må røre ved noe oss for at vi skal vise engasjement. I dette tilfellet vil engasjementet måtte komme til utrykk på annet vis for min egen del.

Gammel 12-01-09, 11:21   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Så mente du det da, fint for deg. Jeg synes allikevel ikke du skal være for kjapp med å dra konklusjonen om at din egen grunnholdning til deltagelse i samfunnet er så veldig mye bedre eller sterkere enn andres. Igjen, det finnes veldig mange andre måter å støtte det Palestinske folk på, enn å rope "Gaza leve" til den Israelske Ambassadøren. Ellers er det jo selvsagt at sakene vi demonstrere for (eller mot) må røre ved noe oss for at vi skal vise engasjement. I dette tilfellet vil engasjementet måtte komme til utrykk på annet vis for min egen del.

Hva er det du er snurt for? Selvsagt mener jeg at det jeg gjorde var riktig i den situasjonen, ellers ville jeg jo gjort noe annet!
Jeg tror ikke jeg sa at du måtte være dum og/eller ond for å ikke gjøre den samme vurderingen?
Derimot husker jeg helt klart at jeg så grunner til at andre kunne konkludere anderledes!
Men nok om det. Hvordan har du latt ditt engasjement vises? -demonstrasjoner løser ikke alt her i verden, og utelukker ikke andre aksjonsformer, så jeg tar gjerne i mot tips for hva annet vi kan gjøre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:14   #12
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det du er snurt for? Selvsagt mener jeg at det jeg gjorde var riktig i den situasjonen, ellers ville jeg jo gjort noe annet!
Jeg tror ikke jeg sa at du måtte være dum og/eller ond for å ikke gjøre den samme vurderingen?
Derimot husker jeg helt klart at jeg så grunner til at andre kunne konkludere anderledes!
Men nok om det. Hvordan har du latt ditt engasjement vises? -demonstrasjoner løser ikke alt her i verden, og utelukker ikke andre aksjonsformer, så jeg tar gjerne i mot tips for hva annet vi kan gjøre.

Nei seriøst, virkelig: FINT for deg Jeg synes det er flott med engasjement, på en positiv og fornuftig måte vel og merke. Jeg tror imidlertid at jeg ikke er helt enig med deg når det gjelder hva som viser grunnleggende holdning til samfunnet.

Jeg viser ikke noen som helst voldsom støtte til noen av partene når det gjelder Konflikten i Midt-Østen. Jeg støtter upolitiske hjelpeorganisasjoner som gir hjelp på tvers av konflikter og kriger (særlig organisasjoner med fokus på barn og helse), ofte er det jo nærmest umulig å virklig kunne sette seg inn hvordan de stridende partene begrunner sitt syn. Konflikten i Gaza er bare en av mange som trenger økonomisk støtte til hjelp for sivile som rammes.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.