Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avsporing av Gazatråden - løsninger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 12:50   #34
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avsporing av Gazatråden - løsninger?

Jeg tror jeg sitter med langt mindre kunnskap om denne konflikten enn de fleste av dere i denne tråden, men jeg drister meg alikevel til å stikke hodet frem.

Jeg er av den oppfatning at ett eller annet sted sitter det noen få og tjener obskøne mengder penger på at det til enhver tid er krig i denne verden. Om det er Israel - Palestina, Afghanistan, Somalia, eller Hundremeterskogen er "dem" knekkende likegyldig, så lenge hatet og kreftene som holder krigen i gang er tilstede i tilstrekkelig mengde til å holde det i gang lenge. Man ønsker da stabile inntekter. :syrlig:

Jeg er av dem som sitter og ser nyheter mens tårene triller, fordi jeg synes det er helt ufattelig at mennesker kan gjøre mot hverandre som vi gjør. Samtidig er jeg en beinhard realist, og som det nevnes lenger opp i denne tråden; så lenge det kan skape nærmest hat hos folk at naboen planter et tre for nær gjerdet deres, hvordan skal vi klare å få fred i verden?

Det er lett å sitte i trygge gode Norge og mene at man bør ha moral og etikk nok til å se det mennesklige aspektet i enhver konflikt, men når denne konflikten er så betent og så sår som "Israel vs Palestina" er, så er det vel ikke rart at handlingene blir så grusomme som de fremstår for oss her oppe i det kalde nord. Samtidig har noen av verdens kloke hoder rottet seg sammen for å finne løsninger på dette problemet i hvor mange år nå? De har enda ikke vært i nærheten av en permanent løsning.

Jeg kjenner en ekkel oppgitthet bre seg i brystet hver gang det smeller der nede, og jeg kjenner at mitt håp for fred og ro for sivilbefolkningen er borte. Det gjør meg både sint og lei, for gir resten av verden opp, da er det i hvert fall gjort. Det er som å åpne grinden for løvene og si "forsyn dere".

Sånn til slutt; jeg tror verdenssamfunnet bidrar til denne stillstanden, men hva kan man egentlig gjøre? Hvor heldig og/eller hensiktsmessig har resten av verdens innblanding i Afghanistan vært for det Afghanske folket?

Litt rotete kanskje, men det er jo et salig rot det hele...

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.