Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avsporing av Gazatråden - løsninger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-09, 09:58   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Avsporing av Gazatråden - løsninger?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tror du det at Israel trekker seg ut vil gi fred?
Mener du trekker seg ut i forhold til hvilke grenser? Inndelingen fra 1947?

Jeg vil gjerne tro på at det kan bli fred på den måten og jeg mener at det må bli et reellt selvstyre i de palestinske områdene+ at nybygging skal stoppe. Jeg kjenner likevel på en matthet i forhold til troen på at dette kan gi fred på sikt.

Det jeg synes er skummelt med tanke på selvstyre og demokrati er det med demokratiets store svøpe. Folket kan velge despoter til ledere. Jeg tror lidelsene i Gaza vil fortsette dersom Hamas blir sittende med makten. Hamas har et program som er sterkt kvinneundertrykkende, diskriminerende og de bruker tortur mot meningsmotstandere.

Det er allerede sterke motsetninger innad i Palestina.

Selv med grensene fra 1947 er det store utfordringer. Nye bosettinger er det vanskelig å flytte, men hva med boligområder hvor det bor tusenvis av mennesker som har bodd der siden seksdagerskrigen? Det er veldig mye vanskeligere. Det er også en utfordring med infrastruktur. Hjelpes det er vanskelig.
Noe som også kompliserer det med grensene fra 1947 er samaritanernes status. Det finnes samaritanere på både israelsk og palestinsk område. Samaritanernes stemme blir sjeldent hørt i konflikten. Vil samaritanerne som er israelske statsborgere i dag ønske å bli palestinske statsborgere ved flytting av grenser i Samaria? (en del av Vestbredden) Samaritanerne er vel noen av dem som kan vise til at de har bodd der lengst og som har sin helt unike kultur og tradisjoner som bryter både med tradisjonell jødedom og som er ganske annerledes islam.

Jeg tror heller ikke at det vil bli fred utelukkende av at Israel trekker sine styrker ut. Dette er en konflikt som stikker meget dypt og som verdenssamfunnet har forsøkt å megle frem til fredelige løsninger veldig lenge nå.

Leste en bok skrevet av en krigsstrateg som mente at det kanskje var en løsning å enten la partene utslette hverandre i form av ingen intevensjon fra verdensmaktene. Den andre løsningen som ble skissert var litt lik den USA benyttet seg av i Irak: la verdensmakten rasere landområdene slik at lite eller ingen infrastruktur blir igjen. Selv kjente jeg vemmelse i å lese disse løsningene men selv om jeg heller til at man må kunne forhandle seg frem til en løsning i en eller annen form er disse andre strategiene kanskje ikke helt utopiske de heller.

Argumentasjonen gikk på at dersom man enten lar partene utslette hverandre eller at verdensmakten "bidrar" vil man få ødelagt infrastrukturene som bærer landområdene oppe. Når den er borte kan verdensmakten bidra til en gradvis oppbygging av denne igjen. Selv må jeg si at jeg er skeptisk i og med at lidelsene vil bli massive for de sivilie og at svært mange liv vil gå tapt, samtidig ser vi i Irak at det slett ikke var like lett som USA mente å rasere et land for å la det gjenopstå som en demokratisk stat.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.