|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Karitas abortuttalelse
Jeg TROR Hattifnattens parallell var at vi fordømmer i voldsomme ordelag den utsilingen av jentefostre som foregår i deler av verden. Men vår egen utsiling er ok.
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Hvem vi? Og er det myndighetene eller enkeltpersoner i disse landene det er snakk om?
|
|
|
#3 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
Det har det ikke. Man må søke i nemd om senabort, uansett årsak. Det aborteres også friske foster i uke 20. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Downs vil nesten automatisk gi "løyve" til abort i en abortnemd. Alt ellers likt så vil et friskt barn ikke gi det samme. Det betyr at vi tilegner de fostrene ulik verdi og beskyttelsesrett.
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Så og si alle som søker om abort i abortnemd får det godkjent. Jeg tror jeg kan lete frem tallene hvis du er interessert.
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Det er ingen foster i Norge som aborteres med en giftsprøyte i mors mage. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Karitas abortuttalelseHattifnatten: Jeg setter meg absolutt ikke som dommer over folks liv og livets verdi. Jeg er derimot blitt veldig veldig ydmyk overfor folks vonde livserfaringer, og velger å lytte til dem og det de forteller meg når de vurderer sitt eget liv og dets kvalitet.
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karitas abortuttalelseDet er også en interessant diskusjon: Hadde dere tatt abort/delabort eller beholdt alle fostere dersom dere hadde vært gravide med trillinger/firlinger/femlinger?
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Da vrir jeg litt på det (hvorfor følte jeg meg plustelig som en fekter som rygger full fart?
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Jeg er usikker på hva du mener. Jeg synes abort er uheldig uansett hvordan man snur og vender på det. Men jeg synes det er mer akseptabelt jo tidligere aborten foretaes. Både i forhold til moren og i forhold til fostret. Det er at der er mer akseptabelt betyr ikke - for meg - at det er mindre uheldig. Jeg er også veldig fan av angrepillen, hvor det ble argumentert mot at nå ville bare folk "drite" i prevansjon og heller bruke angrepillen. Det har så vidt jeg vet ikke skjedd. Angrepillen har så vidt jeg vet ført til mindre uønskete graviditeter (eventuelt flere aborter, alt etter hvordan man regner abort).
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
Nå syns jeg du trekker det langt utover alle støvleskaft, og holder meg for god til å svare på utsagnene dine.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Tror du virkelig, på ordentlig, at det er noen her som ville gjøre de tingene du antyder? Eller er det bare et forsøk på å provosere?
|
|
|
#13 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tror de aller fleste her ser et foster som et barn, men ikke før etter noen uker. Jeg tror ikke alle ser et befruktet egg som et barn, men jeg kan ikke tenke meg at noen her mener at et 34 uker gml foster ikke er et barn.
|
|
|
#14 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Hvis man skal se på disse problemstillingene ut fra et rent etisk perspektiv, noe jeg opplever at du ønsker sterkt i denne debatten, kan man da også stille spørsmål om på bekostning av hva og hvem, og til hvilken pris (menneskelig)skal man gi livreddende behandling til nyfødte som har handikap/skader? Hvis man er prinsipiell motstander av abort, uansett på hvilket tidspunkt i svangerskapet, har man da også tatt stilling til dette? Legevitenskapen har kommet langt, og snart er nærmest "hva som helst" mulig ved hjelp av medisinsk behandling. Hvis man er i mot å ta liv gjennom abort, men har den oppfatning at naturen skal gå sin gang, bør ikke da disse prinsippene videreføres på barn som allere har kommet til verden, eller er det greit å ta i bruk alle mulige slags behandlinger for å redde dette livet? Dette er vanskelige teoretiske og etiske problemstillinger, men jeg lurer på om du har et like klart standpunkt her som i forhold til abort?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|