|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg synes fortsatt det høres ut som syting. "Vi er glemt og alle i Oslo skjønner ingenting, og alt skal foregå der". Synes dere det er rart at hovedpunktene for mye foregår i en hovedstad i et land? Eller rundt de største byene, i den landsdelen det bor flest folk?
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Nå var det Narvik som var et av de viktigste målene på grunn av jernbanen. Okkupasjonsmakten var rimelig avhengig av infrstruktur i sitt angrep. |
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Jeg er vokst opp med historier fra krigen. I min mors hjem måtte de huse tyskere. De hadde så stor gård at tyskerne hadde et slags hovedkvarter der. Selv måtte mine besteforeldre bo på to rom på loftet med sine fire barn. De måtte gå og se på overfloden av mat som "tyskerten" hadde lagret hos dem, i deres stabbur. Mine onkler var i tenårene under krigen, og stjal pølser og spiste i smug. Hadde de blitt tatt hadde det ikke vært noen kjære mor, etter det jeg forstår. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sånn var det i mammas barndomshjem. "Tyskerten" fikk oppvartning og bopel mens far i huset smuglet folk og utstyr over grensen og rundt om til motstandsbevegelsen. |
|
|
|
#5 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes fremdeles Lykken, som jeg har all mulig respekt for, bedriver en nokså forutsigbar argumentasjon langs linjen "alle syter". Jeg sier ikke "alt" eller "ingen ting" - som Lykken forsøker å få fram. Det jeg ber om er en litt mer ydmyk holdning til resten av landet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Dette er en ganske kraftig påstand, og bidrar vel ikke akkurat til noen nedtrapping av konflikt. Kanskje du skulle ta ditt eget råd?
Jeg er født og oppvokst i Oslo, men min mor er vokst opp i Troms og følte krigen på kroppen. Hun har fortalt mange historier som har gjort sterk inntrykk. Hvordan de smuglet mat til magre russerfanger, hvor lite mat de selv hadde fordi tyskerne tok mat og kua fra hennes mor, som var enke. Hvordan de eldre brødrene hennes ble banket opp av tyskerne, hvordan de fikk beskjed om å evakuere husene sine fordi alt skulle brennes. De ble sendt på flukt sørover i en liten båt, og ble gang på gang sendt videre fra småstedene nedover kysten - de lot dem ikke engang gå i land.
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg er rett og slett drittlei sånne påstander om Oslofolk, det er urettferdig og lite begrunnet, og jeg lurer egentlig på hvor du tar det fra? Med all respekt å melde.
|
|
|
#8 |
|
Hogger i stein
Tar hva fra hvor? Vel i motsetning til deg, så har vel jeg i det minste forsøkt å belegge mine påstander. Du kommer vel mest av alt med følelser, ubegrunnede påstander, og at du er drittlei maset fra resten av landet. Det blir ikke mye kjøtt på beina av den slags. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Eh, du prater om føleri, ubegrunnede og stereotype oppfatninger? Ditt siste innlegg har flust av stereotype holdninger.
|
|
|
#10 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det at det er rolig og stabilt i Oslo, til tross for at det er mange mennesker og stor gjennomfart der, er vel et godt argument for å ha en hovedstad der. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Virker som du leser det du vil lese av det Fargo skriver. Han sier ingenting om å flytte hovedstaden, han forteller om den gang det var andre steder i landet som var handelssentrum og hvorfor. |
|
|
|
#12 |
|
Hogger i stein
Ja, huff, eksempelvis blodveien i Skibotn. Der døde det flere russerfanger enn hva det i hele tatt var nordmenn innom på Grini. Og det på en totalt meningsløs vei. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|