Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 11:36   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?

Hvor skal jeg begynne? Det er jo så mange.

Jeg opplever at jeg tenker ulikt fra kanskje de fleste. Noen hederlige unntak er det, som jeg ofte føler jeg er helt på bølgelengde med. Men jevnt over merker jeg at tankesettet er så forskjellig.

Og det er bare å se på denne tråden, så skjønner jeg hvorfor. For allerede når tittelen på tråden er lest, så har folk tolket denne i hytt og pine. Hva er tankesett? Er det det samme som livsførsel? Eller som politisk overbevisning? Eller måte å resonnere på? Så koker det ned til en sånn "sånn lever ikke jeg derfor tenker vi ulikt", og så er det altså de som mener at dette er personangrep - og alt i alt kjenner jeg at jeg etter å ha skumlest denne tråden ikke fant noen som tenkte likt med meg - om dette temaet.

Og ofte er det sånn, at det er i selve forståelsen av hva man diskuterer at jeg opplever at jeg tenker ulikt fra de fleste. Det kan ofte vise seg at man i sak kan være enige likevel, men måten å komme dit er vidt forskjellig.

For meg ligger det å tenke likt / ulikt i måten man resonnerer og konkluderer. Dette inneholder en kjerne av holdninger, meninger, politikk og religion. Men selv om jeg kan være helt enig i sak med en person kan jeg likevel oppleve at vi tenker svært ulikt.

Det som gjør at jeg kjenner at jeg går litt lei av nettforum (og som er årsak til at jeg er lite på FP for tiden) er at diskusjonene til slutt blir meningsløse. Denne tråden er et praktfullt eksempel. "Ett egg er et egg"?? Her blander man altså grunnholdninger inn i måten man tenker på. Det er også "opplest og vedtatt" at flertallet på FP ikke på noen som helst måte tenker likt med FrP-ere for eksempel. Hvorfor det? Klart man kan tenke likt selv om man har ulikt politisk syn?

Det var en her i tråden som skrev noe om det med forskjellen på å være uenig på sak og uenig i hvordan man diskuterer. Der tror jeg det ligger mye.

Dermed så koker denne tråden ned til ungdomsskole-nivået, hvor man måtte være individuell og identisk på samme tid. Hvor det å like den riktige musikken og de riktige klærne ble en altoverskyggende greie for mange, og hvor det å komme i like klær som noen andre kunne være en stor tragedie - man "hermer" da ikke? Herregud, asså... Så samtidig som man skal sosialisere seg og være lik, holde seg inne med de man anser som de sterke, flinke, populære, så skal man også være individuell. Man skal liksom tilfeldig bare ha blitt som de andre. Og slik har det blitt her også. Eller blitt... det har sikkert egentlig alltid vært sånn.

Og sånne som meg, som først og fremst er individualist, og egentlig aldri har vært opptatt av intens sosialisering, vel, vi falt vel utenfor allerede før vi begynte på ungdomsskolen.

Grunnholdningene mine derimot er ikke så ekstreme og merkelige som mange her på FP tror. Joda, jeg tilhører høyre-siden rent politisk, og jeg har meninger om det meste, men i svært mange tilfeller opplever jeg å være enig med flertallet i den virkelige verden. Men igjen - da enig i sak. Sjelden jeg opplever å tenke likt med dem likevel.

Så har jeg atter markert meg som den som er uenig med alle.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
grupper, konservativ, rødstrømper

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.