|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?
Ok da, så fortsetter jeg på vannanalogen din: Jo, helseteppevogna ville fylles langsommere med vann enn den uten når du senket dem. Men det ville være så liten forskjell at det er neppe målbart på grunn av tetthetsforskjellen mellom vann og luft som ville føre til en enorm trykkforskjell, som gjør at vannet vil presses inn i vogna veldig fort. Det samme gjelder når man heller vann over et helseteppe, da vil tyngdekrafta drive vannet så fort igjennom at forskjellen (som likevel vil være der) blir minimal. I ei vogn som står i vanlig luft er det ingen slik drivkraft som presser lufta like effektivt igjennom hullene (hvis man ikke har en åpning bak i kalesjen), men den spres ved hjelp av diffusjon og svake strømninger i lufta. Effekten av nedbremsing vil derfor være mye større.
De fraråder det på grunn av en kombinasjon av varmeutvikling og redusert luftkvalitet. Nei du har ikke sagt det. Jeg siterte ikke deg på det. Jeg mente bare å si at det er en grunn til at de fraråder det. Var bare en litt flåsete kommentar fra min side.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-12-06 kl 13:51. |
|
|
|
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|