Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-06, 13:05   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, selvfølgelig. Men nå diskuterte vi jo ikke dette med utgangspunkt i tro. I alle fall gjorde ikke jeg det. Jeg diskuterte det ut fra et fysikkspørsmål - om helseteppet faktisk stengte for tilførselen av oksygenmolekyler slik som jeg har forstått at du mener. Jeg bruker vann for å eksemplifisere hvordan stoffer oppfører seg og jeg lurte på om du trodde et helseteppet kom til å stoppe eller bremse vesentlige deler av en liter vann. Gjør du det?

Ok da, så fortsetter jeg på vannanalogen din: Jo, helseteppevogna ville fylles langsommere med vann enn den uten når du senket dem. Men det ville være så liten forskjell at det er neppe målbart på grunn av tetthetsforskjellen mellom vann og luft som ville føre til en enorm trykkforskjell, som gjør at vannet vil presses inn i vogna veldig fort. Det samme gjelder når man heller vann over et helseteppe, da vil tyngdekrafta drive vannet så fort igjennom at forskjellen (som likevel vil være der) blir minimal. I ei vogn som står i vanlig luft er det ingen slik drivkraft som presser lufta like effektivt igjennom hullene (hvis man ikke har en åpning bak i kalesjen), men den spres ved hjelp av diffusjon og svake strømninger i lufta. Effekten av nedbremsing vil derfor være mye større.

Vannet i ei elv renner saktere mot sidene og bunnen pga friksjon mot steiner og ujevnheter der. Midt i hvor vannet løper fritt er hastigheten større. Dette er høyst målbart, jeg har målt det selv utallige ganger (jobber med hydrologi). Hadde man spent et helseteppe over en del av elva ville man merket redusert hastighet også her. På samme måten vil lufta som siger inn i vogna strømme fritt i den store åpningen, mens hvis den må gjennom mange små hull vil mye større deler av lufta utsettes for friksjon og bremses mot sidene på hullene. Gjennomstrømningen blir mye mindre effektiv, noe som garantert kan måles hvis man har utstyr for sånt. Jeg mener som sagt tidligere at helseteppet ikke "stenger luftmolekylene ute", de bremser dem opp (ja, og får noen til å skifte retning da, slik at de stenges ute)

Opprinnelig lagt inn av him

Har jeg sagt at helsepersonell har frarådet bruk av helseteppet fordi de er slemme med mødrene? Jeg håper da virkelig ikke det. Jeg tror da altså at dette er en anbefaling som de kommer med på grunn av vameutvikling og ikke oksygenmangel.

De fraråder det på grunn av en kombinasjon av varmeutvikling og redusert luftkvalitet. Nei du har ikke sagt det. Jeg siterte ikke deg på det. Jeg mente bare å si at det er en grunn til at de fraråder det. Var bare en litt flåsete kommentar fra min side.

Det var forresten ikke spesielt varmt om natta da vi overnatta i telt heller. Vi var ikke overopphetet. Det var bare skikkelig dårlig luft i teltet. Det hadde vært enda dårligere luft hvis vi hadde lukket teltåpningen, men det var utrolig stor forskjell med det samme vi åpnet myggnettingen.

Sist redigert av My : 04-12-06 kl 13:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.