Sv: Har du opplevd drikkepress?
Jeg liker veldig lite alkohol. og når jeg drikker drikker jeg skjeldent mer en 2 drinker.
Føler det var vanskligst før jeg var 18 og kunne si at jeg kjører. Her vi bor går det lite busser, man må komme seg hjem med privat transport eller busser. derfor blir unskyldningen om at man kjører lett godtatt.
men like vel har jeg brukt 2-3 år på å bli godtatt. nå får jeg ferre og ferre spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker. men når jeg var rundt 17, opplevde jeg til og med drikkepress fra min nåværende samboer. jeg måtte utallige ganger forklare han at jeg ikke ønsket å drikke. fordi jeg ikke liker alkohol, fordi det ikke passer, rett og slett fordi jeg ikke ønsker.
jeg lever av filosofien at man kan ha det like gøyt på en fest edru som drikkende om man vil. Jeg har fått spørsmål om jeg er full på fester hvor jeg har vert helt edru, fordi jeg har vert i supert humør og kost meg veldig.
jeg har desverre dårlige minner jeg var 8-14år ca der min far har folk som drikker på besøk til langt på kveld, før de alle drar på byn og pappa og hans samboer kommer hjem sent, fulle og krangler. skriking og slenging med dørene som meg og min stesøster hører. vi var fullt klar over at det kom, så vi la oss alltid i samme seng så vi kunne snakke med hverandre og trøste hverandre når det kom. fulle 40 år gammle sjømenn var ikke akkurat det vi ønsket å ha der på lørdagskvelden heller.
dette har ført til at jeg har et avsky til full folk. ser jeg noen som sjangler bort over gaten. eller hører noen som begynner å snakke skeivt må jeg nesten bare gå. Dette er nok grunnen til at jeg selv aldri har vert full og.
Men dette er ikke noe jeg kan fortelle til alle jeg møter på fest som spør hvorfor jeg ikke drikker.. nå kan jeg si at jeg er gravid og folk blir glade istedenfor.. men hvorfor skal jeg alltid måtte finne på en grunn?
( nå skal det sies at jeg har måtte lyge på meg at jeg har drukke og i mitt eget hjem for å slippe å ha en lang diskusjon om hvorfor jeg ikke kan gå fra min egen fest mitt på natten for å kjøre de hjem og det gratis.. siden jeg er edru)
|