Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Ski til voksne skinybegynnere

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 22:17   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ski til voksne skinybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Det viktigse for oss skinoviser er rett mengde tøy, gode skinnsko, passe lange (korte) ski og smørefritt.

Jeg vil legge til: Godt vær, kule solbriller og kvikklunch. Ta med sitteunderlag i sekken.

Gammel 11-12-08, 22:23   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vil legge til: Godt vær, kule solbriller og kvikklunch. Ta med sitteunderlag i sekken.

Kakao og pølser på thermos gjør ikke noe det heller.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 22:39   #3
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg er vokst opp med supersmørerpappa, og hadde derfor det som et selvsagt krav da jeg var på husbondjakt. Mannen er virkelig flink til å smøre, så jeg kan fortsatt snøre på meg skoene, plukke med meg ferdig smurte ski og skylde på andre når det glipper i bakken.

For min del ville jeg aldri, aldri hatt smørefrie, og jeg tror du fint klarer å lære prinsippene rundt enkel smøring - mye kan man se på smørningpakken... Argumentene for har du fått, for min del er det viktigste at riktig smurte ski sparer meg for enormt med krefter både rett frem, opp og ned. Men det er godt mulig at du vil ha like stor glede av smørefrie, rett og slett fordi det er mindre styr å komme seg avgårde.

Jeg synes det er viktigere at du finner deg riktig ski - en som er lett og stødig. Ikke stålkanter, det har du absolutt ikke behov for i oppkjørte løyper. Det må være dersom du velger løypas lengste og bratteste bakke den dagen det har regnet på våt snø og frosset til igjen. Det tror jeg ikke du gjør.
De gamle skiene dine er ikke så brede, og jeg synes å huske at de ikke har stålkant. Dermed kan det stemme at de ikke bremser i sporene slik mine gamle fjellski gjorde, men det er mulig at bindingene dine gjør det.

Så, finn en god og lett ski med riktig spenn (det får du hjelp til), og gode og varme klær siden du sikkert ikke kommer til å holde ustyrtelig mange km/t).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:06   #4
TBM
Passiv

Standard

Det er jo så lett å smøre i dag. En god kollega gikk med klistertape på Birkebeinerrenet nå sist vinter og var kjempefornøyd med det. Vi har klister på boks - det fungerer slik at du "dytter" tuppen av boksen ned på skia og smurningen kommer ut (nesten som skokrem). Superenkelt!

Synes ikke du skal kjøpe ski for å gå på tur med ungene - ski er jo en fantastisk god måte å trene på. Så nært som dere bor til lysløypa er det jo du selv som skal ut i ditt tempo!

Jeg ville kjøpt et par gode langrennsski. F.eks. Madshus sin nye serie for kvinner W9: http://www.madshus.no/Norge/Produkter0809/Ski/W9/

Eller kvalitetsski til ok pris: http://www.madshus.no/Norge/Produkte...sk/Ultrasonic/

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.