Sv: Ski til voksne skinybegynnere
Jeg er vokst opp med supersmørerpappa, og hadde derfor det som et selvsagt krav da jeg var på husbondjakt. Mannen er virkelig flink til å smøre, så jeg kan fortsatt snøre på meg skoene, plukke med meg ferdig smurte ski og skylde på andre når det glipper i bakken.
For min del ville jeg aldri, aldri hatt smørefrie, og jeg tror du fint klarer å lære prinsippene rundt enkel smøring - mye kan man se på smørningpakken... Argumentene for har du fått, for min del er det viktigste at riktig smurte ski sparer meg for enormt med krefter både rett frem, opp og ned. Men det er godt mulig at du vil ha like stor glede av smørefrie, rett og slett fordi det er mindre styr å komme seg avgårde.
Jeg synes det er viktigere at du finner deg riktig ski - en som er lett og stødig. Ikke stålkanter, det har du absolutt ikke behov for i oppkjørte løyper. Det må være dersom du velger løypas lengste og bratteste bakke den dagen det har regnet på våt snø og frosset til igjen. Det tror jeg ikke du gjør.
De gamle skiene dine er ikke så brede, og jeg synes å huske at de ikke har stålkant. Dermed kan det stemme at de ikke bremser i sporene slik mine gamle fjellski gjorde, men det er mulig at bindingene dine gjør det.
Så, finn en god og lett ski med riktig spenn (det får du hjelp til), og gode og varme klær siden du sikkert ikke kommer til å holde ustyrtelig mange km/t).
|