Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 00:08   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hmm, dette har da vitterlig flere her inne, inkludert jeg, prøvd å svare deg på minst en gang før.

Jeg har ikke noe bedre svar nå enn da: Man bekrefter at man er voksen nok til å selv ha tatt et livssynsvalg. Et valg som i gjennomsnitt ikke er noe mindre bevisst hos de som går gjennom kursene i etikk og livssyn i regi av HEF enn hovedstrømmen av de som tar kirkelig konfirmasjon.

Den gangen spurte jeg om noe du ikke svarte på: Men kansje denne gangen?

(Altså, jeg er klar over at den teologiske betydningen ikke lenger er at man bekrefter noe som helst, men jeg har en følelse av at det fortsatt er en ganske utbredt oppfatning at man på en eller annen måte "bekrefter" dåpsløftet. I alle fall i den løse betydning at konfirmasjonen brukes for å vise/bekrefte et livssynsvalg (evt. mangel på sådant, men å følge tradisjonen er forsåvidtv også et valg) ovenfor slekt, venner osv.)

Jeg så faktisk ikke det spørsmålet da- helt sant! (Du skriver jo så mye...) Men altså: Jeg synes ikke det er noe rart i seg selv at humanetikere og andre tros/livssynsamfunn har sine skikker og tradisjoner. Det som derimot er litt rart,er at dere velger å adoptere en kristen tradisjon, gjennomfører den på samme alderstrinn, og jaggu kaller dere ikke det for konfirmasjon også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.