|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?@Ulvefar: Tror jeg brukte ordet pragmatisk oppe i her. Dog, forstår det kunne støte at jeg brukte ordet religion og religiøst om noe som egentlig var dogmatisk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?
Nå ble jeg bare mer forvirret og skjønner ikke hva du mente med noen av innleggene...?
|
|
|
|
#3 |
|
Hogger i stein
Man blir sånn av nærkontakt med læstadianere, et gjeng som mener haugianerne er pyser. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I menneskeham
Tror deg. Læstadianismen er ikke for pingler. Hvis tro hadde kunnet flytte fjell hadde de vært engasjert av Mesta hele bunten.
|
|
|
|
#5 |
|
Hogger i stein
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg får forsøke meg da. Sist redigert av Fargo : 08-12-08 kl 16:03. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
I menneskeham
Yep, ser helt klart nytten av kirken som administrativ enhet som bokfører slektskap osv. Når det gjelder innavl får vi være glad for at den norske kristendommen har holdt det for en uting, ikke et fortrinn som enkelte andre religioner. Absolutt en ofte undervurdert nytteeffekt av den norske kirke. Takk for interessant info!
|
|
|
|
#7 |
|
Hogger i stein
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg kjøper whiskey da. Har dilla på 11 års Black Bush |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Foreldrene mine er ikke kristne, men jeg ble døpt og sendt på søndagsskole. Jeg var ikke gammel da jeg ble fast bestemt på å ta borgelig konfirmasjon, og at jeg ville melde meg ut av statskirken. Hva som har ført til den tankegangen vet jeg egentlig ikke, men jeg husker at det irriterte meg at jeg var døpt, at det burde være et valg man tok selv. Da var jeg kanskje 10. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg har forsøkt, men klarer ikke å tro på noen gud. Hadde en barnetro som liten (mamma tror, men ikke pappa), men den forsvant under konfirmasjonsundervisningen. Min mann, derimot, kommer fra et kristent hjem og har beholdt sin tro. At vi giftet oss i kirken og døpte våre barn er mer et uttrykk for respekt for hans tro enn tradisjon fra min side. Våre barn vokser ikke opp i et synlig kristent hjem (min mann mener tro er personlig) og skal selv få finne frem til sine standpunkter mtp religion.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|