Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg trodde heller ikke det var et problem, men det kan jo virke som om noen øsnker å gjøre det til et større problem enn det er...:
Du leste tydligvis ikke e-posten min du quotet? Når gudstjenesten blir framlagt som "metode" i et skolefag som ikke skal inneholde forkynnelse, så synes jeg det er ganske hårreisende. I tillegg til at det bryter med fagets læreplan og overhodet ikke forholder seg til dommen i menneskerettighetsdomstolen. Menneskerettighetsdomstolen bør selvfølgelig skamme seg for å ha trodd at religionsfrihet og frihet fra å bli tvunget til å overvære forkynnelse fra religioner man ikke tror på, har noe med menneskerettigheter å gjøre. Go tell'em!
Nenne, jeg har flere familiemedlemmer som definitivt vil mene at de har tatt skade av å som barn bli utsatt for forkynnelse og kristen religion. Det er en del aspekter ved kristen tro - Gud "ser" deg, Jesus døde for dine synder osv. - som kan virke ganske skremmende for barn. Jeg vet også om barn som har kommet gråtende hjem fra kirken, fordi de har fått vite at foreldre, besteforeldre eller andre de er glade i skal komme til helvete og brenne til evig tid.
I tillegg så synes jeg det når denne debatten kommer opp er en tendens til forståelse for at f.eks muslimer, hinduer, jøder - altså de som har en annen religion - ikke ønsker at deres barn skal delta i kristne gudstjenester, men minimalt med respekt for at humanetikk og ateisme også er et livssyn, ikke kun fravær av en tro.