|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Sv: Steinerskolen og nasjonale prøver
Men det finnes jo mange forskjellige privatskoler. Jeg synes det blir rart å sette alle privatskoler sammen opp mot offentlig skole. Er Levende Ord elever flest barn av ressurssterke foreldre? Steiner-barn? Montessorri? Kristne privatskoler?
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
På de private skolene som figurerte på topp ti-lister når det gjaldt de nasjonale prøvene - i stor grad Montessoriskoler og internasjonale/fremmedspråklige skoler - vil jeg tro at det i stor grad er ressurssterke foreldre. Eller i alle fall at foreldrene på disse skolene er gjennomsnittlig mer ressurssterke (det vil si har bedre råd og bedre utdanning, og er mer opptatt av skolegang og oppfølging) enn foreldre generelt. På de religiøse privatskolene er det antagelig i mindre grad sånn, gjetter jeg, uten at jeg egentlig vet noe om det.
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Betyr det at disse skolene siler elever? Eller hva gjør de dersom et barn viser seg å ha spesielle behov. Setter de i verk egne tiltak? Og "overvåkes" da disse tiltakene av noen instanser?
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men på vår skole har vi i alle fall fått beskjed om at fordi det er en privatskole, er det ingen PPT-tjeneste der, men at de har et begrenset samarbeid som går ut på at man kan be om "observasjon" fra en PPT-person dersom man mener det kan være behov for det. Jeg husker ikke i detalj akkurat hva det stod i informasjonsskrivet, men jeg mener i alle fall det stod at siden tilbudet er så begrenset, vil det primært bli brukt hvis man mistenker lærevansker. Hva man eventuelt gjør dersom det skulle vise seg å foreligge lærevansker, vet jeg ikke; jeg tenkte meg at man da må bytte til en offentlig skole hvis man skal få et tilrettelagt tilbud, men det er bare min private tolkning, ikke noe vi har fått beskjed om.
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Steinerskolen og nasjonale prøverDa jeg gikk på Steinerskolen var det elever der med lærevansker, adferdsvansker og funksjonshemninger, i antakelig like stor grad som på vanlige skoler. Og det var tilrettelagt undervisning der.
|
|
|
#6 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Private skoler uten statsstøtte har ikke tjenester fra PP-tjenesten. Steinerskolen har statsstøtte, og PPT-oppfølging. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
PPT skal betjene alle barn, uavhengig av skole. Dersom skolen ikke henviser til PPT, kan foreldrene gjøre det selv, og de har krav på tilrettelegging dersom den sakkyndige vurderingen konkluderer slik.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|