Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg ser ikke bort i fra at dette kan være rett i en del tilfeller, men jeg tror det er litt skummelt å låse seg (sier ikke at du gjør det) til enkle forklaringer.
Det finnes en god del som ikke har vond oppvekst, ubearbeidede traumer osv. som også blir rusavhengige. Mennesker har så vidt jeg har forstått noe ulik terskel rent medfødt i forhold til det å bli avhengige (dette kan jeg ikke mye om så korriger meg gjerne). For noen begynner avhengigheten med søken etter spenning og behov for grensetesting uten at jeg synes dette skal kunne karakteriseres som en psykisk sykdom.
Jeg ser at det kan se ut som jeg mener all rusavhengighet bunner ut i psykisk sykdom. Det er nok ikke det jeg mener. Det jeg mente var at jet mener at selve rusavhengigheten ikke er en sykdom i seg selv i mine øyne.
Sånn at jeg mener de som velger å starte med rus av eksperimentelle årsaker, og som ikke har noen ballast i form av psykisk lidelse av noe slag ikke kan legges inn under syke mennesker. De kan allikevel bli syke av å ruse seg, men det er vel heller en bivirkning av det de holder på med?
Jeg forklarte meg nok ikek helt bra, og er usikker på om jeg gjorde det nå også. Poenget er at man kan drive med rus uten at man nødvendigvis er syk. Man kan bli syk av å drive med rus. Og man kan være så syk at man starter med rus.. Kanskje?
|