Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 15:59   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Slik som i Den norske kirke?

Mulig jeg tar feil. Jeg trodde at alle i den norske kirke var enige om at Gud var virkelig, Maria var jomfru og Jesus utøver av mirakler?

Det stopper allerede der for meg serru.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 16:01   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mulig jeg tar feil. Jeg trodde at alle i den norske kirke var enige om at Gud var virkelig, Maria var jomfru og Jesus utøver av mirakler?

Jo, men det er gjerne dit og ikke lenger...

Gammel 24-11-08, 16:27   #3
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde at alle i den norske kirke var enige om at Gud var virkelig, Maria var jomfru og Jesus utøver av mirakler?

Det er naturligivis lettere å lage argumenter mot en religiøs eller filosofisk retning dersom man overforenkler ved å legge til grunn at alle tilhengere av den har et simpelt, tradisjonelt, dogmatisk og ureflektert syn på ting.

Ben "approves of this approach" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 16:32   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er naturligivis lettere å lage argumenter mot en religiøs eller filosofisk retning dersom man overforenkler ved å legge til grunn at alle tilhengere av den har et simpelt, tradisjonelt, dogmatisk og ureflektert syn på ting.

Å si at det er en ganske grei fellesnevner at kristne mener at gud er virkelig og at Jesus kunne utføre mirakler er vel strengt tatt ingen overforenkling.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 16:33   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kall meg gjerne en hykler, for jeg, en ekte hedning, skal gifte meg i kirken. Min sjels elskede er kristen og det er viktig for ham å gifte seg i kirken. Hvilken som helst kirke, også om den var kjip og stygg. Jeg får derfor lov til å velge kirke og velger den hjemme som er pen, har godt orgel og tar med egen prest.

Gammel 24-11-08, 17:54   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Eh... Det er ikke meningen å være vanskelig her nå. Men mener du da at mange kristne ikke mener disse tingene? De kristne jeg kjenner ser ut til å ha troen på Jesus som gjør ting andre ikke får til, mora hans sin mangel på sexliv og det at Gud både finnes og er snill til felles?

Mener du at mange kristne ikke mener dette?

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:38   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det stopper allerede der for meg serru.

Det er faktisk ikke alle teologer i vår kirke som tror bokstavelig på jomfrufødsel.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:17   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er faktisk ikke alle teologer i vår kirke som tror bokstavelig på jomfrufødsel.

Du store min hatt!
Det hadde jeg ikke trodd nei. Interessant informasjon igrunnen. Hvordan ser de på dette med vandring på vann, og de andre "overnaturlige" tingene da? Hvis man kan være enig i at det neppe var slik det heller så begynner det jo å bli spennende å diskutere etikken man praktiserer blant annet sammen med den øvrige religionsutøvelsen. Men for meg er det vanskelig å ha en helt seriøs diskusjon når man er fundamentalt uenige i virkelighetsoppfatningen i bunnen.

Er den mulig å finne et felles utgangspunt så er det også grunnlag for en spennende meningsutveksling.

Men - jeg er fremdeles neppe noen kristen da. Jeg er for uenig med gud om ting og tang hvis det finnes en sånn en noe sted til at jeg ønsker å tilbe'n.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:22   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du store min hatt!
Det hadde jeg ikke trodd nei. Interessant informasjon igrunnen. Hvordan ser de på dette med vandring på vann, og de andre "overnaturlige" tingene da?

Det kan jo hende de tror (som meg) at disse miraklene ikke er bokstavelige men metaforer på noe annet?

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.